Čistší vzduch v obcích, obnova vozového parku či nižší náklady na provoz? Tak to vše může splnit nová ministerská výzva

10. června 2025  /  14:19

Ministr Petr Hladík v rámci veletrhu URBIS vystoupil nejen jako keynote speaker na konferenci ke komunitní energetice, ale hlavně představil novou dotační výzvu Ministerstva životního prostředí financovanou z Národního plánu obnovy. Ta umožňuje obcím, krajům, školám a dalším veřejným organizacím (NNO) si pořídit nová ekologická manipulační a služební vozidla na alternativní pohon.

Nová dotační výzva není cílená na nákup klasických osobních vozidel. Podporu však mohou dostat i na nákladní elektrokola. Celkem je na podporu udržitelné městské dopravy a mobility připraveno 300 milionů korun, příjem žádostí se spustí 10. července 2025 od 12 hodin do 30. ledna 2026. 

Čistou mobilitu podporuje Ministerstvo životního prostředí řadu let. Ve čtyřech výzvách do roku 2019 si obce a kraje pořídily přes 600 vozidel s alternativním pohonem. Prostředky Národního plánu obnovy v roce 2022 umožnily nákup dalších téměř 1 500 vozidel ve veřejné sféře a vznik přes 300 dobíjecích stanic. V podpoře nadále pokračujeme a navazujeme současnou výzvou s alokací 300 milionů korun,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) s odkazem na Národní akční plán čisté mobility, který rozvoj alternativních pohonů v dopravě v ČR zastřešuje.

Dodává, že čistá mobilita je součástí širší modernizace české ekonomiky směrem k udržitelnosti. „Nejde jenom o přínos pro životní prostředí, ale také o rozvoj technologií a snížení emisí znečišťujících látek z dopravy, zároveň se zlepšením kvality ovzduší ve městech a obcích. Ekologická doprava v obcích je součástí celkové modernizace dopravy a odklonu od fosilních paliv,“ doplňuje ministr Petr Hladík.

Příspěvky pomáhají srovnat vyšší prodejní cenu manipulačních a služebních aut na alternativní pohon oproti klasickým benzínovým či naftovým motorům. „Žadatel může získat fixní dotaci na elektromobil či vozidlo s vodíkovým pohonem pro veřejnou dopravu nebo na nákladní elektrokolo ve výši až 50 procent na projekt, a to včetně projektů podléhajících veřejné podpoře nebo podpoře de minimis v situaci, kdy by veřejná podpora nebo podpora de minimis umožňovala vyšší intenzitu podpory,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman. 

Podpořené projekty musí být realizovány nejpozději do 31. července 2026. Výzva je vyhlášena jako jednokolová nesoutěžní s tím, že žádosti budou administrovány průběžně, a to v pořadí, v jakém byly doručeny na Státní fond životního prostředí ČR.

Typ vozidla/výdaje

 

Maximální výše podpory

(tis. Kč/ks/projekt)

N1 (nákladní do 3,5t včetně)

450

N3

1 200

L7E (malá užitková)

175

L6E

75

M2, M3 do 7,5t včetně (minibus)

800

N2 do 12 t včetně (nákladní střední)

800

SS (pracovní stroj samojízdný)

450

Nákladní elektrokolo*

40


Příloha: Udržitelná městská mobilita Výzva NPO č. 11/2025