BRNO je inspirativní, inovativní a moderní

12. června 2025  /  16:00

Koncept našeho stánku je odrazem dvou skutečností,“ říká Jakub Rybář, vedoucí Oddělení spolupráce a rozvoje. Přečtěte si rozhovor, ve kterém Jakub Rybář představuje nejen stánek města Brno, ale také význam městských společností, které společně tvoří inspirativní, inovativní a moderní Brno. 

Popište nám, co stánek Brna na veletrhu URBIS představuje.

Za prvé je to odpověď na otázku každého návštěvníka, a tou je: co je v Brně chytrého? Snažíme se zde na stánku hlavně pomocí zajímavé architektury ukázat jakýsi rozcestník našich městských firem. Dohromady pak fungujeme jako jeden funkční celek. Důležité je si také uvědomit, že to, co vnímáme jako smart my, úředníci města, je jiná optika než to, co vnímají jako smart obyvatelé města.

A ta druhá skutečnost?

Ta odkazuje k největšímu eventu SMART city na světě, a to je Smart City Expo World Congress v Barceloně, řekl bych, že je to lídr v těchto typech eventů. Zúčastnili jsme se ho na společné expozici České republiky a v konkurenci asi tisíce vystavovatelů jsme za náš stánek získali první cenu ve speciální kategorii Udržitelnosti.

V zahraničí se Brno prezentuje ve velkém stylu, doma je skromnější, proč?

Ano, zvykli jsme si být doma více skromní, ale není k tomu důvod. Zatímco si tady povídáme, tak probíhá jeden z nejvýznamnějších panelů celého veletrhu, a to setkání organizátorů těchto smart eventů, své zkušenosti tam předává ředitel Smart City Expo World Congress v Barceloně Ugo Valenti, Gunnar Edwin Crawford za Nordic Edge Expo v norském Stavangeru, Traian Urban, ředitel EIT Urban Mobility Innovation Hub East a samozřejmě Jan Kubata, generální ředitel BVV. A to je jednoznačný důkaz toho, že veletrh URBIS patří na světovou mapu akcí Smart City, takže skromnost stranou.

Co na vašem stánku najdeme?

Používáme zde udržitelné materiály, takže šlapeme po něčem, co vypadá velmi elegantně, ale jak vidíte je to lisovaný tetrapak, takže si dokonce dokážeme přečíst složení a kalorie. Prostor je rozdělený na veřejnou část, kde se dá prezentovat a pak na takovou intimnější část pro jednání a ta je tvořena taky netradičně různými typy posezení. Hlavní část stánku je vytvořena z papíru, a to velice jednoduše. Na jedné straně je logo Brna, na dalších dvou stranách jsou pouze svislice, které jsou součástí vizuálu města a ta čtvrtá strana je kreativní, v tomto digitálním světě zcela netradiční interakce s návštěvníky. Je to 12 m dlouhá role papíru, kde mohou návštěvníci městu Brno napsat svůj vzkaz.

Role papíru je tedy nejen fyzická, ale také metaforou k roli města Brna?

Ano, přesně tak. Je to takový offline dialog mezi Brnem a lidmi žijícími ve městě, můžete zde malovat, psát nebo odpovídat na návodné otázky. Je to taková syrová demokracie v přímém přenosu. Ta myšlenka, byť vypadá jednoduše, je hluboká, protože města vlastně nejsou nic jiného než prostor pro interakci uživatelů, obyvatel a institucí. Kdybychom to měli vzít z většího nadhledu, tak se tady snažíme ukázat to nejlepší, co v Brně je, včetně všech městských společností a unikátních řešení, na která jsme velice pyšní.

Důležitá ve městě je i veřejná doprava, jaká je ta brněnská?  

Brněnská veřejná doprava je v nějakém evropském měřítku unikátní, velice dostupná, funguje prakticky ve dne v noci a umí vás dostat, byť někdy originální cestou, kam si budete přát, a to do hodiny, i když cestujete až na druhou stranu města. Je to často daleko rychlejší než jet individuální dopravou.

Vedle vás je stánek Tepláren, ale prezentují tady e-mobilitu…

Přesně tak, ale nejen e-mobilitu. Všichni vnímáme, že podle názvu by měli produkovat teplo, ale protože jsme v Brně, tak je všechno jinak a Teplárny produkují primárně elektřinu. Stejně tak městská společnost SAKO, počítáte, že se jedná hlavně o nakládání s odpadem, ale nejzajímavější je tam nejmodernější třídící linka a druhou věcí je to, že díky spalovně SAKO zásobuje město Brno teplou vodou. V Brně nikde fyzicky neskládkujeme, buď odpad třídíme, a to velice dobře nebo spalujeme a energii pak využíváme.

Co Technické sítě?

Technické sítě se profilují jako velmi nenápadné, ale velmi důležité úložiště dat, poskytování konektivity a zároveň spravuje síť kolektorů. Něco, co je velmi drahé, velmi krásné, velmi efektivní. A zároveň chrání sítě před jakýmkoliv nebezpečím. Zkrátka a dobře, jsou to věci, které lidem uniknou z jejich běžného radaru, ale jsou pro město velmi potřebné. A my jsme velmi hrdí na to, že tady společně vytváříme jednu komunitu, protože nás návštěvník z jakéhokoliv jiného města nebo i ze zahraničí vidí všechny pod tím jedním jediným úderným slovem Brno.

Brněnské komunikace svou situaci nemají jednoduchou, čím se tady prezentují?

Brněnské komunikace mají jednu nepříjemnou, ale velmi důležitou činnost. Zařídit, aby se v Brně netvořily kolony, a to se jim daří. Na rozdíl od jiných velkých měst se u nás nestává, že bychom stáli hodinové kolony. Je to takový malý zázrak. Uvědomme si také, že základní zadání dopravy v Brně je chránit lidské životy a zabraňovat škodám. Primárně se tedy jedná o bezpečnost. Nicméně i tady se bavíme o chytrých řešeních, na některých křižovatkách je instalovaný Seeroad, který umožňuje automobilům nové generace, které už komunikují s infrastrukturou, predikovat, co se děje kolem nich, kdy a kde se tvoří kolona, upozorňuje na průjezd vozidel záchranné služby a mnoho dalšího.