Hasičský záchranný sbor představuje na veletrhu PYROS speciální techniku i drony, vstupte do digitálního světa HZS
29. května 2025 / 10:52
„Letos se naše technika na veletrhu PYROS zaměřuje na změnu klimatu, konkrétně živelné katastrofy, povodně, větrné smrště a požáry. V pavilonu F najdete cisterny, které pojmou až 9000 l vody a také výškovou plošinu, která může být použita až do 40 m. V těžce přístupných terénech využijeme čtyřkolku a šestikolku, které jsou zde k vidění také,“ říká por. Lucie Pipiš, tisková mluvčí generálního ředitelství HZS ČR.
Další techniku, tentokrát těžkou, uvidíte před pavilonem F, zodolněné speciály Titan a Triton jsou nenahraditelné pro zásahy v náročném terénu. Tyto automobily jsou určené pro nasazení ve složitých terénních podmínkách a prostředí s vysokou mírou ohrožení obsluhy. Kabina má také balistickou ochranu.
Velkou část vnitřní expozice zaujímá prostor, kde najdete dronové vozy, drony, virtuální realitu nebo systém Jestřáb, který usnadňuje orientaci v terénu během velkých zásahů a přesně geolokalizuje obrazová data.
A právě tuto část stánku nám popsal mjr. Jiří Studnička z generálního ředitelství HZS ČR: „Vidíte zde sestavu přenosových vozidel, které slouží pro monitoring a přímou podporu řízení zásahu. Jedná se o úsekové, sektorové a štábové vozidlo, které jsou navzájem propojeny a poskytují kompletní vizuální podporu při zásahu. To vše zastřešuje systém Jestřáb, digitální integrátor všech dat, která nabereme, jsou to fotografie, 3D modely a videa. Systém Jestřáb, který byl vyvinut přímo HZS, slouží ale nejen pro přímý urgentní zásah, ale také pro vzdělávání v rámci veřejnosti.“
Drony se u HZS začaly používat kolem roku 2016
Zásadním přelomem používání dronů byl požár v Českosaském Švýcarsku. Tam došlo k absolutní akceleraci dronové služby a ustanovení jakýchsi základních principů. Drony na místě prováděly detekční činnost ohnisek, a tak byly položeny základy obrazového řízení zásahu. A protože mají IP55 krytí, mohou zasahovat i v nepříznivých povětrnostních podmínkách. „Toho využíváme hlavně při hledání osob,“ dodává Jiří Studnička a dále popisuje, jak se drony využívají v praxi: „Drony létají v různých výškových hladinách. Dron má v určité výšce svůj vlastní úkol, jedná se o strategický přehled, který je důležitý pro štáb, taktický přehled, ten využívá velitel úseku a pak je to rovina přímé operativy, to jsou drony, které vyhledávají osoby mezi stromy nebo ve zřícených budovách.“
Výcvik pilotů dronů je zhruba jeden rok. Létat se totiž naučí rychle, ale podstatné je jeho taktické myšlení, to jsou základní parametry důležité pro práci s dronem.
Virtuální realita
Celý stánek je koncipovaný velmi kontaktně, pomocí virtuální reality si může vyzkoušet hašení v kontejneru, první pomoc a masáž na figuríně nebo se projít přímo v některých zásazích. Naučí vás, jak se chovat u dopravních nehod a mnoho dalšího.
Přijďte se podívat, vyzkoušet a nebojte se na cokoliv zeptat. Vše, co na stánku uvidíte se reálně používá v terénu.