Průmysl s tváří budoucnosti: Design mění pravidla hry
9. října 2025 / 10:07
Na Mezinárodním strojírenském veletrhu byly uděleny Ceny za průmyslový design, které vyhlašuje Design Centrum CzechTrade ve spolupráci s Veletrhy Brno. Ocenění je určeno českým firmám za propojení inovace, funkčnosti a estetiky v průmyslovém designu.
Cílem je ukázat design jako strategický nástroj rozvoje firem ve strojírenském a elektrotechnickém průmyslu. Vítěze vybírala odborná porota složená z akademiků a profesionálů: Ladislav Křenek (VUT), Ivan Dlabač (UMPRUM), David John, Anna Marešová a Zuzana Sedmerová.
„Tímto projektem chceme motivovat veškeré spektrum firem, tedy nejen ty velké, ale i malé a střední podniky a startupy, a to konkrétními příklady dobré praxe k integraci designu jako strategického nástroje pro jejich rozvoj a úspěch. Kromě toho Cena za průmyslový design podporuje i kreativní ekonomiku a vzdělávání v oblasti designu,“ vysvětluje Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.
Vítězem druhého ročníku se stala společnost HOUFEK s bruskou na kov MAXX 5. Komise uvedla: „Širokopásová bruska na kov zaujme svým kultivovaným a moderním vzhledem. Design je promyšlený a funkční, bez zbytečných prvků, což stroji dodává profesionální charakter.“
Druhé místo získala firma WAKEMASTER s přídavným zařízením MTaxis. Porota poznamenala: „Design přídavného zařízení pro CNC frézovací stroje je kompaktní a zároveň vizuálně čistý, což přirozeně zdůrazňuje jeho technickou vyspělost.“
Třetí příčku obsadila společnost POLAK CZ se skříní GRABit. Komise uvedla: „Do designu skříně je vhodně integrován displej elektronického vstupu. Stává se součástí celku a zvyšuje uživatelský komfort a vizuální kvalitu celého produktu.“
„Cena za průmyslový design je dalším krokem k podpoře a rozvoji inovací v českém průmyslu. Veletrh je důležitým setkáním odborníků, což poskytuje ideální prostředí pro zviditelnění významu designu v tomto odvětví,“ uvádí Jan Kubata, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno.
„Cenou za průmyslový design upozorňujeme české firmy z prostředí strojírenského a elektrotechnického průmyslu, že design může být také jejich konkurenční výhodou. Naším cílem je přispět k vyšší informovanosti a otevřenosti vůči designu jako nástroji růstu a konkurenceschopnosti a podpořit výrobce, kteří hledají způsob, jak zaujmout v zahraničí,“ říká Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade a předsedkyně poroty.
V době, kdy se strojírenství zaměřuje na vyšší přidanou hodnotu, udržitelnost a efektivitu, získává průmyslový design nové postavení. Není jen o estetice, ale i o funkčnosti, bezpečnosti, ergonomii a efektivní výrobě. Ocenění má ambici změnit pohled firem na design jako nástroj strategického řízení a růstu.
Trofej navrhla a vyrobila česká značka Cementum. Využití upcyklovaného skla z výroby firmy Preciosa symbolizuje propojení estetiky a udržitelnosti