VANlife Tomáše Málka: „O štok vejš!“

20. října 2025  /  12:00

Některé věci na první pohled nemají řešení. Třeba jak v obytné dodávce, která má 636 centimetrů na délku, ubytovat dva dospělé, dvě děti a psa. Ale jak říká hlavní navigátorka našich cest: „Kde je vůle, tam je cesta!“

Velké letiště, na kterém se všichni pohodlně vyspíme a kde si Junior bude moci za špatného počasí hrát. To byla nepodkročitelná podmínka pro obytnou vestavbu před naší první velkou cestou v roce 2021. Náš domov na kolech dostal do vínku obří zadní postel o rozměrech 200 x 195 centimetrů. Taková přistávací plocha se vejde, podélně, jen do Fiatu Ducato s největší délkou na trhu (L4H3 – délka 636 cm, výška 254 cm, více ZDE. Kouzelníci z pražského Hykra dokázali auto najít a dodat na přelomu let 2020 a 2021, kdy byla kvůli pandemii covidu obytná auta vysoce nedostatkovým zbožím a prodávalo se všechno, co mělo obytný interiér.

V dílnách na okraji Řeporyjí dostalo vozidlo dvě klasické olověné nástavbové baterie Varta. Na střechu putoval solární panel a do šuplíku pod postel příslušná řídicí elektronika. Osazenstvo střechy doplnila markýza („Bez markýzy vás nepustíme!“), zadní dveře pak nosič kol. V této podobě vozidlo v roce 2021 absolvovalo osmiměsíční cestu po Evropě. Od Gibraltaru přes severní polární kruh a Lofoty až po ostrov Lefkada v Jónském moři: 26 tisíc kilometrů bez jakýchkoliv technických problémů.

Malá Laponka

Zpoza polárního kruhu jsme si přivezli suvenýr. „Malá Laponka“ se narodila na jaře 2022. Tou dobou už doma pobíhalo i štěně italského vodního psa, a tak bylo jasné, že s naším expedičním vozidlem budeme muset „něco udělat“.

Obytná vestavba je podle nás ideální z hlediska jízdních vlastností na dlouhých přejezdech. Při rozumném stylu jízdy má spotřebu pod deset litrů nafty na sto kilometrů (aktuálně palubní počítač ukazuje po ujetí téměř 80 000 kilometrů průměrnou spotřebu 9,3 litru paliva na 100 kilometrů). Protáhne se i řeckou vesničkou v kopcích, kterou stavěli pro dopravu postavenou na zádech oslíků.

Na palubě je přitom veškerý komfort hodný obytného vozu: chemická toaleta, koupelna se sprchou a teplou vodou, kuchyňský kout s vařičem, velká lednice, nezávislé topení. Rozhodně jsme nehodlali měnit dodávku, kterou dobře známe, za větší obytný vůz. Popravdě, nenašli jsme k tomu žádný rozumný důvod.

Ale jak se do našeho Weinsberg CaraBusu vejdeme? Získat další místo na spaní „lůžkovou úpravou“ salonu jsme zavrhli, protože ještě pár let bychom před spaním pokaždé museli stěhovat dětské sedačky. Kdo se s nimi měl tu čest setkat, jistě mi dá za pravdu, že je to práce úmorná i jednou za týden, natož každý večer.

Jediné řešení tak bylo „hnát to o štok“ – neboli přistavět patro. Technicky jde o léty prověřený koncept, který cestovatelé znají z menších dodávek, jako jsou třeba volkswageny California. U velkých dodávek se začal objevovat teprve před pár lety a stále prochází technologickým vývojem. Posledním hitem jsou nafukovací boční stěny.

Jak to funguje? Při příjezdu do kempu zvedneme střechu. Boční stěny „zvedačky“ kryje plachtovina. Pod takto upravenou střechou je místo na spaní dostupné průlezem z kabiny. Je to jako přistavět ke garsonce ještě jeden malý pokoj, v našem případě spíš dětský bunkr. Děti tohle vyvýšené zákoutí milují: díky rozhledu i díky tomu, že tam rodiče nevidí a dají se tam podnikat dobrodružství. Za deště Junior do svého bunkru často mizel na desítky minut.

Nečekaný bonus zvedací střechy tkví v tom, že v letních měsících přináší lepší vzduch do celého auta. Naše volba padla na model SCA 212 s dvojlůžkem (130 x 200 cm), kterou na střechu doslova nalepili v kroměřížském Karavan Centru Morava. V karavaningu nastala doba lepidlová, na šrouby, či dokonce nýty zapomeňte. 

Sto třicet kilogramů váhy zvedací střechy, které natrvalo „přistály“ na střeše, si vynutily zásah do podvozku. Už během první velké cesty byl náš Fiat Ducato hodně těžký na zadek. Po nalepení patra by na zadní nápravě doslova seděl. Na doporučení Vladimíra Záhorce z Karavan Centra Morava tak na zadní nápravu putovaly měchy a pod sedadlo řidiče kompresor. Na palubní desce přibyly dva „budíky“ tlakoměrů a ventily, jimiž se dá nezávisle ovládat tlak v každém měchu. A byla to trefa do černého, což se ukázalo hned po prvních kilometrech dálnice D1. Jízdní projev vozu se velmi zklidnil a zkultivoval. Měl jsem pocit, že řídím jiné auto.

Navíc měchy umožňují srovnat auto při kempování, aniž by bylo potřeba vytahovat z kufru nájezdové klíny. To je při našem stylu cestování, kdy často nocujeme mimo kempy, k nezaplacení.

Anny Carmat zasahuje

Plátěné boční stěny jsou fajn v létě, kdy provzdušní interiér. Náš plán byl strávit zimu na Iberském poloostrově. Rozhodně jsme nechtěli celou dobu kempovat u moře. Například ve španělském pohoří Sierra Nevada se dá dobře lyžovat. Několik nocí jsme tam strávili v Alpujarras Camping u obce Laroles, který leží v nadmořské výšce přes 1000 metrů. Nabízí naprosto úchvatný výhled na horské štíty, ale v noci tam rtuť teploměru oscilovala kolem nuly.

Naštěstí jsme před cestou dostali balíček od plzeňské firmy Anny Carmat. Obsahoval vnitřní termoclony. Čtyři díly ušité přímo na míru „obalí“ zevnitř stanovinu a vytvoří účinnou tepelnou zábranu. „Na střeše“ se tak dá spát, i když podzim předává vládu zimě. Ve španělské Andalusii je možné s podobně vybaveným vozem kempovat celoročně. V oblastech u pobřeží, jako je Málaga, se totiž v prosinci průměrné noční teploty pohybují kolem 7 °C, ve vnitrozemí a ve vyšších nadmořských výškách ale mohou být i nižší.

Instalace setu termoclon je jednoduchá: lepí se na suché zipy. Celá „montáž“ je záležitostí na deset minut i při ležérním nomádském tempu. Tašku s termoclonami nakonec vozíme celoročně – pro jistotu.


Camper Lovers

S „garsonkou na kolech“ cestujeme už od roku 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, se kterým nomádíme dodnes. Jedná se obytnou vestavbu do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní a uvnitř mohou žít čtyři lidé. Zimu 2024/25 jsme strávili na cestě po Francii, Španělsku a Portugalsku. Sledovat Camper Lovers můžete na facebooku, instagramu a také na webu. Vozidlo je pojištěno u společnosti Vansafe.