VANlife Tomáše Málka: : mys svatého Vincenta

12. září 2025  /  11:30

Tohle je konec. Konec všeho. silnice, Portugalska, Iberského poloostrova, Evropy… Dál už to obytným autem nejde. Kvalitní asfaltka se táhne pustou rovinou. Na jejím konci se je čím dál zřetelněji vidět silueta majáku. Parkujeme a vítr hučí kolem auta. Z našeho domovského Berouna je to sem nejkratší trasou 2 934 kilometrů. To už je slušná porce.

Mys svatého Vincenta má v sobě zvláštní magiii. Je jako zub trčící do modře oceánu. Atlantik tady doráží do kolmých skal Portugalska a vytváří tak podívanou, ze které mrazí. Zvláště ty, kteří trpí závratí. Skály občas povolí a nekonečný souboj vody a země vytvoří vyhlášené pláže Algarve.

Stačí si na pár minut sednout a pozorovat oceán, aby člověku s plnou silou došlo, jak odvážní byli evropští mořeplavci, kteří na přelomu středověku a novověku vyráželi na objevné plavby. Jejich lodě byly v porovnání s parníky na brněnské přehradě bárky, doslova.

Princ s vážnou tváří

Mys svatého Vincenta je klíčovým místem pro Portugalce a jeho námořní dějiny. Tento kout regionu Algarve si jako svou základnu vybral Jindřich Mořeplavec (1394 - 1460). Dobové obrazy ukazují, že to byl muž vážného vzezření. Nosil knírek. Nikdy se neoženil. Pocházel z královské rodiny. Zažil nečekané úspěchy i tak fatální porážku, že se z ní téměř zhroutil.

Jindřich Mořeplavec byl motorem portugalských objevných plaveb. “Mobilizoval nejlepší mozky své doby, sám sledoval stavbu karavel a v nedalekém Lagosu vybíral kormidelníky a námořní důstojníky, které cvičil v organizaci a navigaci. Výpravy dostaly přísný systém. Kapitáni povinně zaznamenávali svou činnost do palubních deníků, vypracovávali roteiros, popisy tras. Z Jindřichova okolí vzešla i významná díla námořní vědy jako “Návod k užití astrolábu” nebo “Traktát o magnetické střelce,” píše Jan Klíma v Dějinách Portugalska.

Když více než čtyřicet let po jeho smrti doplul Vasco da Gama do Indie, bylo to díky tomu, že obrazně stál na ramenou Jindřicha Mořeplavce... A pro Portugalsko naplno začala zlatá éra, kdy námořníci a vojáci z malé evropské země kontrolovali obchod nejen na Indickém oceánu. Země neskutečně bohatla.

Pokud se o tom chcete dozvědět víc, vyražte do nedalekého Sagresu, kde v bývalé pevnosti Portugalci postavili moderní muzeum zaměřené na své plavby. A v Lagosu kotví Boa Esperança, kopie portugalské karavely. Malá tmavá loď nemá na délku ani 25 metrů. Ovládalo ji 22 mužů, kteří pracovali, žili, spali a často umírali na palubě. Jen kapitán měl luxus své vlastní kajuty. Jako vzor pro stavbu dnešní lodi Boa Esperança posloužila karavela, se kterou Bartolomeu Díaz v roce 1488 obeplul mys Dobré naděje na samém jihu afrického kontinentu. 

Camper Lovers

S „garsonkou na kolech“ cestujeme už od roku 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, kterým nomádíme dodnes. Jedná se obytnou vestavbou do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní, uvnitř mohou žít čtyři lidé. Zimu 2024/2025 jsme strávili na cestě po Francii, Španělsku a Portugalsku. Sledovat Camper Lovers můžete na Facebooku (SEM PROSÍM LINKOVAT:https://www.facebook.com/groups/442659620293950 a na Instagramu (SEM PROSÍM LINKOVAT:https://www.instagram.com/camperlovers_cz/) a také na webu:https://www.camperlovers.cz/ ). Vozidlo je pojištěno u společnosti Vansafe (www.vansafe.cz ).