EuroShop slaví 60 let: Od veletrhu výkladních skříní (výloh) k festivalu globálního maloobchodu
20. října 2025 / 14:09
Veletrh, který se nezabývá tím, co se prodává, ale tím, jak: EuroShop byl založen v Düsseldorfu v roce 1966 s touto myšlenkou a zaměřil se na téma, které bylo stejně aktuální tehdy jako dnes – budoucnost maloobchodu. O šedesát let později se tato vize stala přední světovou platformou pro inovace v maloobchodu. V roce 2026 bude v Düsseldorfu oslaveno 60. výročí pořádáním „Global Retail Festivalu“ (Globální festival maloobchodu).
Když ve dnech 11. až 15. června 1966 představilo přibližně 330 vystavovatelů z jedenácti zemí své produkty více než 30 tisícům návštěvníků na výstavní ploše 17 193 m², nikdo netušil, že se EuroShop stane předním světovým veletrhem pro maloobchod. Výstava se zaměřila především na vybavení prodejen, prodejní pulty, chladicí vitríny, pokladny a reklamní materiály. Mezi žhavá témata patřily „moderní lékárna“, „moderní prodej textilu“ a „mražené potraviny jako produkt budoucnosti“. Zpočátku byl maloobchod k novému veletrhu skeptický. Avšak již při druhém ročníku veletrhu EuroShop v roce 1968 hovořila tisková média o jeho „mezinárodním významu“.
EuroShop vždy odrážel zásadní proměny v maloobchodu. V polovině 60. let 20. století nahradily tradiční rodinné obchůdky principy diskontního prodeje, samoobsluhy a otevřené prezentace zboží. V roce 1965 se Messe Düsseldorf a EHI Retail Institute, tehdy ještě známý jako „Institut pro samoobsluhu“, rozhodly uspořádat nový veletrh zaměřený výhradně na maloobchod: EuroShop – Evropský veletrh s kongresem „Moderní obchody a výlohy“. Od té doby se nabídka veletrhu EuroShop neustále rozšiřovala v souladu s inovacemi v maloobchodním sektoru. V 70. letech se objevilo osvětlení, modulární koncepce prodejen a elektronické pokladní systémy. V roce 1975 přešel EuroShop na současný tříletý cyklus kvůli střednědobému inovačnímu potenciálu v oblasti vybavení obchodů. V roce 1978 nahradila dvoubarevná hvězda staré logo obchodu a výlohy. Tato ochranná známka má symbolizovat bzučivý zvuk pokladen, ale později začala také představovat setkání nabídky a poptávky v celém sektoru kapitálového zboží v maloobchodě.
80. léta byla ve znamení technologických převratů: „Skenování mají všichni na jazyku“, napsal Lebensmittel Zeitung v roce 1981, kdy byly zavedeny čárové kódy a automatická správa zboží. Brzy se do popředí dostaly bezhotovostní platby, vracení lahví a recyklace. EuroShop se těmito tématy zabýval již v rané fázi. V 90. letech se prodejny staly pódiem pro obchodní značky. EuroShop doprovázel tuto změnu inovativním vybavením prodejen, novými POS technologiemi a prvními elektronickými cedulkami. V roce 1996 vzbudil senzaci prototyp virtuální reality v hodnotě 80 000 německých marek, který byl předzvěstí digitální budoucnosti. Na přelomu milénia se pozornost přesunula na multisenzorické zážitky, e-commerce, RFID a mobilní platby. O rok později se EuroCIS poprvé představilo jako samostatný technologický veletrh a dnes je přední evropskou událostí v oblasti maloobchodních technologií. V roce 2010 se obraz veletrhu formoval pod vlivem udržitelnosti, omnichannelu a emocionalizace. S novými speciálními oblastmi, jako je Designer Village, a renomovanými oceněními, jako je Reta, vznikly hlavní atrakce veletrhu EuroShop. V roce 2017 bylo vytvořeno sedm zážitkových sekcí, které dodnes strukturují veletrh v podobné formě. Období po roce 2020 přineslo zvláštní výzvy: v roce 2020 se veletrh časově překrýval s vypuknutím pandemie COVID-19, což mělo negativní dopad na počet návštěvníků, ale inovativní duch zůstal zachován. Rok 2023 znamenal velké shledání: na pořadu dne dominovala témata digitalizace, energetického managementu a udržitelnosti, doprovázená hmatatelným optimismem.
Dnes, 60 let po svém založení, se EuroShop etabloval jako kosmopolitní veletržní rodina: V roce 1997 byl přidán EuroCIS jako samostatný veletrh pro maloobchodní technologie a v zahraničí vznikly mezinárodní odnože, jako například China in-store v Šanghaji a in-store Asia v Indii. Po oslavě 60. výročí bude následovat další milník v expanzi společnosti: ve dnech 26. až 28. října 2026 se v Dubaji uskuteční premiéra veletrhu EuroShop Middle East, což je jasným signálem globálního významu této značky.
Důvodů k oslavám je dostatek: ve dnech 22. až 26. února 2026 se výstaviště promění v globální festival maloobchodu. Kromě samotné výstavy, na které se představí přibližně 1 900 vystavovatelů z více než 60 zemí, čeká na návštěvníky také bohatý doprovodný program se sedmi pódií, četnými speciálními zónami, jako je Designers’ Village a nová VM Experience, a také komentované prohlídky zajímavých vystavovatelů a prodejen v Düsseldorfu. Formáty pro networking, jako jsou co-workingové prostory a mobilní happy hours, také vybízejí maloobchodní komunitu k výměně nápadů. Více informací o veletrhu naleznete zde.
Se svou 60letou historií je EuroShop již dlouho více než jen veletrh. Je zdrojem inspirace, platformou pro inovace a rodinnou sítí. Nebo, jak kdysi napsal jeden novinář o veletrhu EuroShop: „Jednotnost statického obrazu […] ustoupila individualitě a odvaze riskovat v míře, kterou ani odborníci nečekali.“ Prohlášení, které by v roce 2026 nemohlo být relevantnější.
Více informací o historii veletrhu EuroShop najdete na webových stránkách věnovaných výročí: www.euroshop-tradefair.com/60years. Fotografie zachycující 60 let EuroShopu naleznete na tomto odkazu.
EuroShop 2026 v kostce
Název veletrhu EuroShop 2026
Přední světový veletrh maloobchoduOrganizátor Messe Düsseldorf GmbH
P.O. Box 10 10 06, D-40001 Düsseldorf
Messeplatz, Stockumer Kirchstraße 61, 40474 Düsseldorf, Deutschland
Telefon: 0049-(0)211-4560-01
Hotline: 0049-(0)211-4560-900
www.messe-duesseldorf.comOdborný garant EHI Retail Institute e. V.
Spichernstraße 55
50672 Köln
Tel. +49(0)221-57993-0
Fax. +49(0)221-57993-45
www.ehi.orgVeletržní sekce 7 sekcí:
- Vybavení prodejen a jejich design
- Osvětlení
- Expo a event marketing
- Vybavení pro stravovací služby
- Chlazení a energetický management
- EuroCIS (technologie pro maloobchod)
- Maloobchodní marketing
Pohled zpět na rok 2023 1 824 vystavovatelů z 54 zemí,
81 484 návštěvníků, 102 927 m² čisté výstavní plochyAdresa Düsseldorf Exhibition Centre
Haly 1, 4 až 7, 7a a 9 až 16Otevírací doba Od neděle 22. února do čtvrtka 26. února 2026.
Otevřeno denně od 10:00 do 18:00Vstupenky Možnost nákupu pouze online
Jednodenní vstupenka: 80 € (do 31. prosince 2025, výroční cena 60 €)
Dvoudenní vstupenka 130 €
Sezónní vstupenka 180 €
Jednodenní vstupenka pro studenty 20 €
Prodej vstupenek začíná 11. listopadu 2026.EuroShopWeb www.euroshop-tradefair.com



