Rozhovor s Davidem Pařízkem
1. srpna 2025 / 11:00
Měli bychom jako Češky a Češi více informovat o tom, co umíme, říká David Pařízek.
Můžete nám představit vaši společnost OutdoorKWAK s.r.o.?
Naše společnost OutdoorKWAK s.r.o. byla založena 1. 1. 2021, a to proto, abychom mohli vyrábět bezkonkurenční spací pytle se speciální membránou s nanotechnologií. Na to začaly navazovat požadavky našich zákaznic a zákazníků, kteří chtěli, abychom začali vyrábět i oblečení, jako jsou bundy, vesty apod., čímž došlo k rozšíření nabídky našeho sortimentu. Máme více značek, AlpiKWAK, ale i StyleKWAK.
Historie značky KWAKu začala před desítkami let přes značku Alka. Moje kolegyně ji převzala. Původní majitelka značky Alka moji kolegyni naučila šít a já jsem vždy měl tvoření konstrukce pro outdoorové spací pytle jako koníček. Prodal jsem jednu svoji firmu a zaměřil jsem se na tvoření firmy OutdoorKWAK. Jednu část firmy máme v Liberci a druhou v Příboře. Cesta k dnešní podobě společnosti OutdoorKWAK s.r.o., kdy je nás ve firmě celkově 27 lidí, byla pestrá a mnoho věcí, jako zakoupení šicí dílny v Příboře se děly hrou osudu.
Jsme specifičtí tím, že používáme pouze české peří, jsem technolog a chci, ať jsou naše výrobky co nejlepší a na technologické i zpracovatelské špičce, ale je nutné to optimalizovat i v rámci ceny.
Velmi si vážíme spolupráce se společností Decathlon, která nás sama oslovila na základě vysoké kvality našich výrobků. Společně jsme tak mohli vytvořit limitovanou edici spacích pytlů, které budou exkluzivně prodávány v jejich prodejnách pod značkou KWAK.
Co najdeme ve vaší nabídce produktů a služeb vs. nenajdeme?
Začnu od konce. V naší nabídce produktů určitě nenajdete nekvalitu. Najdete u nás spací pytle až do – 60 stupňů Celsia a veškerý sortiment outdoorových textilních výrobků. Připravujeme kolekci pro armádu pod značkou ArmyKWAK a značku StyleKWAK zaměřenou na městkou módu. Ta sekce městské módy byl vždy můj sen.
Z nabídky produktů na vašem e – shopu je evidentní, že se jako společnost nebojíte barev, vzešly tyto nápady od někoho z vaší společnosti, nebo barevné výrobky nabízíte na základě zpětné vazby a přání od svých zákaznic a zákazníků?
Osobně miluji barvy a patchwork. Nápady v tomto směru vzešly ode mě. Uvědomujeme si to výsostné postavení, které jako výrobce máme a snažíme se zákaznicím a zákazníkům nabízet pestré a zajímavé výrobky, ukazujeme jim tak možnosti, které by je ani nenapadly.
Který produkt z vaší nabídky produktů je nejoblíbenější u vašich zákaznic a zákazníků a díky čemu si myslíte, že tomu tak je?
Jednoznačně spací pytle. Vyrábíme je na míru dle přání zákazníka i v sériové produkci do distribuce. Když k nám přijde zákaznice či zákazník, chce opravdu kvalitní spací pytel, ví, proč je zrovna u nás a očekává tu nejvyšší kvalitu, kterou samozřejmě dostane. Náš slogan zní „Tvoříme sny“ – ty, které si vysníte o dokonalém spacáku, i ty, které vás čekají pod hvězdami v našem spacím pytli.
Jak pohlížíte na přírodní vs. umělé materiály?
Na vrcholu naší společnosti jsme dva tábory. Já mám rád polymerní materiály a ten druhý tábor má raději více přírodu jako takovou. Uvědomuji si, že chemie vychází z přírody, a proto je mi sympatický slogan „čistá chemie, žádný bordel z přírody 😊“. Mám rád přírodu jako celek, a to v rozumné míře i recykláty. Třiďme odpad a umějme jej znovu využít, případně vhodně upravit.
Rád bych zde upřesnil, jak je to s alergií lidí na peří. Alergické reakce spojené s peřím nejsou obvykle vyvolány samotnou strukturou peří, ale zejména látkami, které se na něm mohou vyskytovat nebo uvolňovat. Mezi tyto látky patří zejména čpavek (amoniak), který vzniká rozkladem tukových složek přirozeně obsažených v peří. Čpavek je těkavý a jeho množství může být ovlivněno světlem, teplem a skladovacími podmínkami.
Většina výrobců používá kachní peří, které je cenově dostupnější, avšak častěji obsahuje vyšší množství těchto nežádoucích látek. Naopak husí peří, které využíváme v našich produktech, je dražší, ale vyznačuje se vyšší kvalitou, lepšími izolačními vlastnostmi a nižším obsahem pachových a alergenových složek. Díky použití husího peří tak nabízíme výrobky, které jsou nejen komfortnější a trvanlivější, ale také šetrnější k osobám citlivým na alergeny spojené s peřím.
Bez čeho si jako tým lidí ve vaší společnosti nedokážete představit běžný den?
Bez kávy. Opravdu. Káva je u nás tak základní surovinou, že kdyby došla, polovina týmu by upadla do hluboké hibernace a druhá by o tom psala stížnost vedení... v Morseovce, protože by nebyla schopná mluvit. Ráno bez vůně kávy? To je jako spacák bez zipu – prostě nefunkční. A když už by se náhodou kávovar rozbil, máme záložní plán – silný černý čaj. Ten je můj osobní favorit. Nejen že povzbudí, ale i zahřeje a dodá člověku pocit, že svět se ještě úplně nezbláznil. Takže ano, káva drží tým pohromadě... a čaj dává naději, že to zvládneme i bez třetího šálku.
![]() | ![]() |
Co jsou pro vás osobně největší radostí v podobě detailů a drobností každý den?
Když se ve firmě vše daří, zaměstnanci jsou spokojení, jde jim práce od ruky. To je pro mě nejdůležitější. Snažím se, aby naše značka KWAK měla jméno a dále si jej úspěšně budovala. Štěstí je potřeba jít naproti a současně doufat, že se objeví.
Díky čemu si myslíte, že jste jako společnost úspěšná?
Díky využívání naší patentované nanotechnologii, pečlivému hlídání výroby a snaze dosahovat co nejvyšší kvality a precizního zpracování. Velmi si vážíme toho, že můžeme a jsme schopni uspokojovat požadavky našich zákaznic a zákazníků a řešit jejich problém.
Stojí před vaší společnosti aktuálně nějaká zásadní výzva, např. rozšíření výrobní kapacity apod.?
Ano, rozšíření naší firmy o sekci ArmyKWAK, tedy výroba spacích pytlů pro armádu a rozšíření o sekci StyleKWAK, což bude městská móda, jak jsem již zmínil výše.
Letos v srpnu na veletrzích Styl a Kabo budete mít přednášku ve Fashion Lounge, můžete malinko poodhalit, jakému tématu se tam budete věnovat?
Jsem moc rád, že tam můžu mít přednášku, protože mi připadá, že v Česku obecně málo zmiňujeme jako firmy i lidé, co jsme schopni všechno vytvořit apod. a věnuje se zde příliš mnoho prostoru nepodstatným věcem, které se nás přímo netýkají, anebo je nemůžeme ovlivnit.
Textilní průmysl v Česku není v takové kondici jako kdysi v minulosti. Je tu spousta šikovných malých výrobců, ale těm už nezbývají finance na masivní propagaci, protože veškeré volné finanční prostředky obvykle vkládají do výroby. Je to začarovaný kruh.
Moje přednáška na odborných veletrzích Styl a Kabo bude zaměřená na edukaci pro lidi na téma materiály a technologie obecně, aby se v této problematice lépe orientovali a vyznali. Budu rozebírat pojmy peří, polymery i technologii šití. Těší mě, že svojí přednáškou můžu přispět ke vzdělávání lidí.
Jak dlouho se na tuto přednášku připravujete? A podílí se na jejím obsahu více lidí?
Přípravy mi zabraly jeden den a vytvářel jsem ji celou sám, protože vychází z mých vizí.
Z jakého důvodu budete věnovat pozornost právě tématu, které tam budete prezentovat?
Chci přispět k silnějšímu všeobecnému vzdělání, aby lidé díky tomu, že mají informace, měli možnost volby a chuť přemýšlet o tom, co a proč si kupují, zda je ten jimi vybraný výrobek dostatečně kvalitní či nikoliv. Když lidé nemají informace, nejsou schopni výrobky srovnávat, a to ať už jde o materiál, z něhož je vytvořený, ale i samotné vlastnosti výrobku. Je důležité, aby lidé byli schopni nakupovat vědomě a dělali správná nákupní rozhodnutí. Je to zásadní pro budoucnost nás všech v Česku, hlavně pak výrobců kvalitních produktů, protože lidé budou schopni docenit kvalitu a budou ji vyhledávat a požadovat.
Co nalezneme na vašem stánku?
Vzorky produktů, které vyrábíme. Můžete se těšit i na ukázku materiálů, které používáme pro naši výrobu. Můžete se těšit na velkou škálovitost sortimentu. Věříme, že náš stánek vás zaujme.
Jaké jsou aktuální trendy v oblasti outdooru? Čím jsou ovlivněné?
O spací pytle je u nás zájem celý rok, a to i před Vánocemi, je to dáno tím, že netvoříme rychlobrátkové zboží a naše zákaznice a zákazníci jsou jiní než ti od firem, které prodávají levné spací pytle, tam je obvykle vyšší zájem o toto zboží před létem.
Trendy si pečlivě monitorujeme, například získáváme informace od zákazníků o jejich zájmu o střihy, barevnost a v případě spacích pytlů o potřebách do určitých stupňů Celsia. Jsem rád, že naše výrobky doceňují horolezci, kteří lezou na Mount Everst, ale i Češi, kteří jedou pod stan na Šumavu a potřebují spací pytel do mírnějších podnebných podmínek.
Co se týká trendu trendů barevnosti u technických výrobků, tak zde příliš zákazníci zájem např. o barvu roku apod. neprojevují. Barva roku se prolíná o něco více do oblečení. Typ stylizace je stálý a neměnný, nanotechnologie se posunují dopředu, technologie šití je stejná, materiály se stále vyvíjí. A u Smart výrobků, tam velký posun aktuálně nevidím. Co se týká influencerů, jsem moc rád, že ti, s nimiž spolupracujeme, opravdu k outdooru mají vztah a neprezentují toto téma jen pro peníze.
Děkuji za rozhovor.