VANlife Tomáše Málka: chvála LPG

25. září 2025  /  15:30

Čtrnáct dní dovolené a pak zase rychle domů. V létě karavanista za dva týdny “nepropálí” ani láhev plynu. Jenže co když se chystáte na několikaměsíční cestu a ještě v zimních měsících, kdy bude topení na palubě v permanenci?

Na jaře 2024 začalo být víc než jasnější, že zimní měsíce strávíme kočováním po Španělsku a Portugalsku v obytné dodávce Weinsberg CaraBus. Po třech letech soužití a necelých 60 tisících kilometrech jsme měli celkem vyhraněnou představu, kam náš domov na kolech technologicky posunout. Ona představa se promítla do dlouhého seznamu úprav “ve střevech” dodávky. Jedna z nejlepších změn, viděno zkušenostmi z cesty, se udála v plynovém hospodářství.

Od časů naší první velké cesty v roce 2021 s námi v podpalubí cestovaly dvě ocelové německé plynové bomby plněné propanem. Bez problémů zvládaly víkendový provoz na horách v mínus 15. Jak karavanisté většinou z vlastní hořké skutečnosti vědí, plyn při zimním kempování dojde vždy v noci (více o tomto fenoménu čtěte ZDE: https://www.bvv.cz/caravaning-brno/aktuality/vanlife-tomase-malka-plyn-pri-zimnim-kempovani-dojde-vzdy-v-noci ). Jenže první cesta začínala na přelomu března a dubna a zavedla nás do Španělska. Když slunce vyhřálo Iberský poloostrov, zamířili jsme na sever. Uprostřed Německa jsme snadno prázdnou plynovou bombu vyměnili a pokračovali dál do Švédska za polární kruh. Na zpáteční cestě jsme přibrzdili v Česku a opět provedli výměnu prázdné bomby před závěrečnou etapou, která se odehrála v Řecku.

Jenže když vyjíždíte na zimu s cílem prozkoumat Portugalsko a znovu ochutnat Španělsko, je to jiná písnička. Topení, hlavní “žrout” plynu, poběží mnohem častěji. Co pak ve Španělsku či Portugalsku s německým lahvemi, že? Nedejbože ve Francii…

Chtělo to radikální řešení. Takže těžká německá ocel ven, systém Alugas dovnitř. Prázdná německá ocelová 11 kg láhev váží 10,9 kg, nádrž Alugas o stejném objemu jen 5,7 kilogramů. Perfektní je, že systém Alugas se tváří jako klasické plynové bomby, takže nebyly potřeba žádné úpravy ve skříňce pod postelí.

Jako bonus přibyl do dodávky systém DuoControl. Ten dokáže sám po vyčerpání první láhve přepnout na druhou. Se senzorem nárazu dokonce umožňuje jezdit se zapnutým plynovým topením. Co na DuoControl miluju, jsou měřáky. Ukazují, kolik plynu v jednotlivých lahvích zbývá. Celou transplantaci plynového srdce naší dodávky provedli v Jičíně ve společnosti VejnyWood (více čtěte ZDE: https://www.bvv.cz/caravaning-brno/aktuality/vejnywood-stavi-obytne-vozy ).

Z čeho jsem měl největší respekt bylo doplňování plynu. V Česku tankování LPG obvykle zajišťuje obsluha čerpací stanice, která připojí stáčecí hrdlo na váš vůz po nasazení redukce na otvor víčka nádrže. Jenže za Rozvadovem se už hraje jiná hra. O vše se musíte postarat sami. Plyn jsme nabrali jako naprostí začátečníci na francouzské benzínce, kde se LPG jmenuje GPL a musí se platit u kasy předem, zatímco ostatní palivo se hradí kartou přímo u stojanu. Nakonec jsme se smířili i s faktem, že v celém obrovském Španělsku jsou snad jen dvě desítky čerpacích stanic s LPG. Proč? Protože nákladově je čerpání LPG mnohem příjemnější než výměna lahví. Uživatelsky systém Alugas poskytuje nesrovnatelně vyšší komfort a zároveň to bylo vůbec poprvé, kdy jsme na voze instalovali nové vybavení a přitom ušetřili kilogramy hmotnosti.

Camper Lovers

S „garsonkou na kolech“ cestujeme už od roku 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, se kterým nomádíme dodnes. Jedná se obytnou vestavbu do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní a uvnitř mohou žít čtyři lidé. Zimu 2024/25 jsme strávili na cestě po Francii, Španělsku a Portugalsku. Sledovat Camper Lovers můžete na facebooku, instagramu a také na webu. Vozidlo je pojištěno u společnosti Vansafe.