VANlife Tomáše Málka: Auto do blackoutu

17. října 2025  /  16:30

Časy, kdy karavanisté spoléhali na olověné baterie a prodlužovačku, jsou pryč. Moderní technologie dělají z obytných aut a přívěsů nezávislá obydlí, která umožňují posádce fungovat třeba i během blackoutu. 

Pátek 4. července 2025 byl krásný den. Svítilo slunce a na letní obloze se honily mraky. Seděl jsem v naší obytné dodávce a pracoval na počítači. Blížil se oběd. Přesně v 11:51:06 se u vesničky Kličín u stožáru 35/36 přetrhl drát vedení V411 a spadl na zem. Automatické systémy sice vedení odpojily, ale českou přenosovou soustavou se začal šířit „požár“. Za pár okamžiků byl bez elektrické energie zhruba milion odběrných míst z celkového počtu 6,3 milionu, tedy přibližně 16 procent. Bez elektřiny se ocitla část Prahy i Středočeského kraje. Mezi postiženými kraji byly taky Ústecký, Liberecký, Královéhradecký nebo Olomoucký. Dodávku i moje pracovní úsilí tahle pohroma úplně minula. Důvod? Připravili jsme ji na dlouhodobé nezávislé cestování.

Největší problém před loňským odjezdem směr Španělsko a Portugalsko představovala krátkodechá „nezávislost“ na připojení k elektrické síti. O skladování elektřiny se na palubě starala dvojice olověných akumulátorů Varta. Klasická stará technologie. Baterkám pomáhal nalepovací solár na zvedací střeše. I ve slunných dnech vyžadovalo tohle kombo baterií a soláru častý doping v podobě připojení k síti. Konkrétně řečeno, lednice brala víc, než bylo k dispozici. Olověná dvojka baterií od Varty prostě nestačila. Je třeba přiznat, že se jí nedostávalo zrovna zacházení v rukavičkách a několikrát si doslova sáhla na dno své kapacity, což každý, kdo se trochu motá kolem obytňáků, označí za zločin na akumulátorech. Ale stalo se.

Přípravy vozu před výpravou se na podzim 2024 ujali jičínští VejnyWood. Scénář byl následující: olovo z vozu ven, moderní LiFePO dovnitř. Kapacita baterií se zdvojnásobila: Varty měly oficiálně dávat 150 Ah, ale spíš to bylo jen kolem 100 při hmotnosti 47,4 kilogramu. Nová trojice baterií od PylonTech má kapacitu 300 Amh a váží 34,8 kilogramu. Každá přitom disponuje individuální tepelnou ochranou.

Na střechu putoval velký solární panel, který je schopen dávat až 450 Wp. Taková porce energie si vyžádala revoluci mezi krabičkami, které se starají o hospodaření s elektřinou. Ve voze je teď 12voltová chytrá nabíječka, dále regulátor vyhlazující napětí ze soláru a k tomu celá krabička plná pojistek. Vše se řídí samo a posádka dění sleduje na elektrické frontě pomocí aplikace v mobilním telefonu. Výsledek? Autonomní auto, které pod jižním sluncem nepotřebuje zastávky na dobíjení baterek ze sítě.

Pokud máte ze 4. července nepříjemnou zkušenost či se bojíte opravdu velkého blackoutu, který letos mimochodem zažilo právě Španělsko, pořiďte si obytňák. Svítí, i když síť kolem něj zhasne. Navíc je v něm pitná voda, lednice a umí topit i vařit. O záchodu ani nemluvím.

Camper Lovers

S „garsonkou na kolech“ cestujeme už od roku 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, se kterým nomádíme dodnes. Jedná se obytnou vestavbu do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní a uvnitř mohou žít čtyři lidé. Zimu 2024/25 jsme strávili na cestě po Francii, Španělsku a Portugalsku. Sledovat Camper Lovers můžete na facebooku, instagramu a také na webu. Vozidlo je pojištěno u společnosti Vansafe.