#vanlife Tomáše Málka: Obytňáky se znakem 4x4

21. července 2023  /  12:38  /  Tomáš Málek

Obytňáky se znakem 4x4 si většinou pořizují lidé, jejichž cestovatelské ambice míří dál, než kam vedou zpevněné vozovky.

“Dnes to bylo na pokraji možností jak auta, tak posádky,” popisuje Jakub Pleninger svůj zážitek za volantem obytné dodávky MAN. Jakub letos v létě cestoval po Albánii a zamířil i k vrcholu hory Tomorr, kde je v nadmořské výšce 2384 metrů hrobka Abbase Aliho. Cesta z vesnice Bogovë se cik-cak prodírá úbočím hory. Jak se na albánské horské silničky sluší o asfalt tady nezavadíte, takže ke slovu přišel pohon na všechna čtyři kola a někdy toho bylo moc i na něj. “Čtyřkolku jsme si pořídili, abychom se dostali na místa, kam se s konvenčním pohonem nemáte šanci dosta,” vysvětluje Pleninger. “A navíc nám dává jistotu, že se v zimě dostaneme na jakoukoliv lyžovačku v Alpách. Přínos pohonu 4x4 vidím hlavně v zimním období, v létě je sporadický,” dodává s tím, že by si obytňák bez všech poháněných kol už nekoupil. A podobně uvažuje čím dál víc cestovatelů.

Dodávku ford s obytnou vestavbou od firmy VejnyWood si pořídil i Zdeněk Mauer, který pod hlavičkou Off tour (https://www.youtube.com/@OFFTOUR ) natáčí zábavná videa o strojích do terénu. Jenže přišly děti a rodina se rozhlížela po novém dopravním prostředku. “Původně jsme cestovali malým offroadem, který projede strašně moc, všude se vejde a snadno se schová (Suzuki Jimny). Dával nám volnost, které jsme se nemohli úplně vzdát. Rozhodli jsme se proto pro dodávku s pohonem 4x4. Náš Transit jen ve variantě L2 (5,5 m délky). Kratší rozvor náprav nám dává na dodávku neobvykle dobrou manévrovatelnost a lepší přechodový úhel,” popisuje Zdeněk Mauer. Už loni svou dodávku testoval v písečných dunách v Polsku a také v severní Itálii. Letos i s rodinou zamířil na Balkán včetně Albánie, která je tolik populární mezi nezávislými cestovateli.

Klady a zápory čtyřkolek

Obytňáky se znakem 4x4 si většinou pořizují lidé, jejichž cestovatelské ambice míří dál, než kam vedou zpevněné vozovky. Lidé, kteří se rádi toulají po horách, vyhledávají odlehlá místa či vyrážejí na dlouhé expedice mimo civilizaci. Na tradiční karavanistickou dovolenou v chorvatském kempu auto se pohonem všech kol rozhodně potřebovat nebudete. “Vozy s pohonem 4x4 jsou v hledáčku především aktivních zákazníků, kteří mají rádi zimní sporty a potřebují tak mít vůz pro jízdu na zasněžených cestách,” potvrzuje Vladimír Záhorec z Karavan Centra Morava (https://www.karavan-centrum-morava.cz/). Pro karavanisty má čtyřkolka dvě nevýhody, které vyplývají z konstrukce pohonného ústrojí. Je to vyšší spotřeba paliva a vyšší hmotnost vozu. S pohonem 4x4 v autě totiž přibude pořádná várka železa a to doslova: další diferenciál, kardan, u sofistikovanějších podvozků i uzávěrky diferenciálu a či redukční převodovka. Konstruktéři obytných aut přitom vynakládají nemalé úsilí, aby je udrželi pod hmotnostním limitem 3,5 tuny a mohli je tak řídit šoféři s “papíry na osobák”, tedy s řidičským průkazem skupiny B. A tady platí nepříjemná rovnice: čím větší hmotnost samotného auta, tím má posádka k dispozici nižší doložnost.

“Rozdíl mezi předokolkou a čtyřkolkou je v případě Fordu Transit je téměř 200 kilogramů. Navíc kvůli zadnímu náhonu je podlaha o 10 centimetrů výše, takže v provedení 4x4 se standardní střechou (H2) se vzpřímeně nepostavíš. Proto máme vysokou střechu (H3), která zase zvyšuje odpor vzduchu. No a valivý odpor všech hřídelí a soukolí, které vezeme navíc, to taky spotřebu nezlepšuje. Každý by si tak měl dobře rozmyslet, jestli vlastně 4x4 využije,” popisuje Zdeněk Mauer. Jeho průměrná spotřeba se pohybuje mezi 12-14 litry. Jakub Pleninger uvádí, že s terénními pneumatikami si jeho MAN řekne o 13 litrů nafty, když má obuté originální pneumatiky, tak se pohybuje kolem 11 litrů paliva na sto kilometrů. Obytná auta, která přeskočí váhový limit 3,5 tuny, pak musí platit mýto jako nákladní vozidla pomocí “krabičky”. V Česku je to paradoxně až směšně nízká částka, ale cesty do zahraničí znamenají další náklad. Navíc získání řidičského průkazu skupiny C stojí kolem 18 tisíc korun.

Od malých firem k velkým hráčům

Ještě před pár lety byly obytné vozy s pohonem všech čtyř kol téměř raritou a parketou menších firem, jako je třeba jičínská společnost VejnyWood. “Téměř všechna obytná auta, která dnes u nás stavíme, mají pohon všech kol,” říká šéf VejnyWood Martin Vejnar. Zajmu o čtyřkolky si všimli i velcí hráči. Například německý Hymer. Ten v roce 2019 představil koncept off-road polointegrovaného vozu na podvozku Mercedes-Benz, který připomínal UFO mezi obytňáky. Němci ukázali neotřelé nápady v interiéru včetně terasy a “nafukovacího” střešního spaní. Designerské cvičení, řeklo by se. Ale omyl, Hymer tohle auto dotáhl v roce 2022 do sériové výroby a prodává jej pod jménem Venture S. Pro jeho řízení budete potřebovat budete papíry na náklaďák, neboť vůz váží víc než 3,5 tuny. Cena přesahuje víc než šest milionů korun, nicméně zákazníky si i v tuzemsku rychle našel. “Všechny vozy, která nám přislíbil výrobce v nejbližší době dodat, máme už rezervované,” popisuje Petr Nikodém ze společnosti Caravan Metropol (https://www.caravanmetropol.cz/) s tím, že v srpnu by se pražském showroomu měl jeden Venture S objevit jako předváděcí vůz. Podle něj se Hymer stále výrazněji zaměřuje na vozy, se kterými se řidiči nemusí bát vjet do těžšího terénu. S pohonem 4x4 si zákazníci mohou koupit i obytné vestavby od švédské firmy Kabe, kterou na české trhu zastupuje pražské Hykro (www.hykro.cz).

“Aktuálně máme v nabídce dva typy vozů s náhonem na všechna kola. Jedná se o VANTourer Urban na platformě Mercedes Benz a pak Etrusco 600DF na platformě Ford Transit. Další rozšíření nabídky zatím od výrobců avizováno nemáme. Je to dáno omezenými možnostmi podvozků z pohledu váhy a také rozměrů,” zakončuje Vladimír Záhorec z Karavan Centra Morava (https://www.karavan-centrum-morava.cz/).