Aktuální trendy v karavaningu

25. září 2025  /  9:00

Karavaning je nejpopulárnější ve své historii a zájem o něj stále roste. Cestování obytnými vozy nebo alespoň podomácku upravenými dodávkami se stalo celospolečenským jevem zasahujícím mladé i staré, single cestovatele i rodiny s dětmi. A s tím se vyvíjí i celý tento obor – od samotných vozidel přes vybavení na cesty až po samotné destinace a styl kempování. Jaké hlavní trendy nás tedy čekají v nejbližších letech?

Více dovolených a kratší cesty mění výletní cíle

Karavaning už není jen o dlouhých dovolených. Stále více majitelů obytných vozidel volí více kratších dovolených během celého roku a neomezuje se na hlavní sezónu. Těží z toho země, kde je nám blízká kultura, dostupné ceny, kvalitní infrastruktura, rozmanitá nabídka aktivit a malá dojezdová vzdálenost. Pro Čechy tedy destinace jako Polsko či Německo, které výrazně rostou na oblibě.

Obě země nabízí mimořádně pestré vyžití - vysoké hory, klidné přírodní parky, písčité pláže na pobřeží nebo množství jezer a řek vhodných pro vodní sporty. Německo je rájem pro cyklisty, milovníky vína a romantických hradů. Polsko je zase vyhlášené pro své vojenské památky, zábavní parky i dobrou kuchyni.

Zatímco Německo nabízí obrovské množství kvalitních kempů a mimořádně bohatou síť stání pro karavany (stellplatzů), v Polsku se tato místa v posledních letech intenzivně budují, což v kombinaci s benevolentními podmínkami pro přenocování v obytných vozech činí z obou zemí mimořádně příznivé karavanistická cíle.

Rozmanitý výběr obytných vozidel

Současnou nabídku obytných aut a karavanů charakterizuje rozmanitost a individualita. Snad nikdy v historii nebylo na trhu tolik variant uspořádání interiéru, vnitřního vybavení či volitelného příslušenství. Tuto nabídku pomohly v minulých letech výrazně rozšířit zejména malí zakázkoví výrobci, kteří do segmentu obytných vozidel přinesli individuální přístup na míru každému zákazníkovi.

Trh s doplňky pro kempování a outdoor obohatil také vstup velkých značek do tohoto segmentu, což s sebou přineslo vedle inovací i zajímavé snížení cen některého zboží.

Karavany pro zákazníky stále představují pohodlný zážitek z cestování s velkorysým pocitem prostoru a maximální svobodou v cílové destinaci, kdy po odpojení osobního vozu se lze pohodlně vydávat třeba na výlety. U obytných vozů je v současné době velmi poptávaná velká garáž s dostatkem místa pro sportovní vybavení. Populární jsou však i kompaktní dodávky s koupelnou nebo bez ní, které přitahují pozornost méně náročných i mladších zákazníků. Pro všechny tyto typy zákazníků dnes na trhu existuje nabídka.

Interiér musí být flexibilní, pohodlný a moderní 

Očekávání zákazníků ohledně interiérů se neustále vyvíjejí. Obzvláště žádané jsou světlé barvy, teplé tóny dřeva a přírodní a udržitelné materiály, které vytvářejí útulnou atmosféru a kombinují pohodlí s vysoce kvalitním designem. Neustále rostoucí výběr designových variant však dává cestujícím i možnost si svůj obytný prostor zařídit podle vlastních představ.

S rostoucí poptávkou po kompaktních modelech vozidel jsou velmi důležitá také flexibilní prostorová řešení jako skládací a vyklápěcí postele, pohyblivé stěny nebo variabilní pracovní plochy umožňující co nejlepší využití dostupného prostoru. Sedací sestavy lze během chvilky proměnit v pohodlná lůžka, zatímco účel koupelny lze mžikem změnit pomocí překlápěcí stěny a ze zadního lůžka se může stát garáž pro motorku nebo prostor pro sportovní výbavu.

Pohodlí v interiéru pak zvyšují i chytré palubní technologie. Klimatizaci a topení lze ovládat pomocí tabletu nebo chytrého telefonu, a to i na dálku. Stejně tak lze sledovat bezpečnostní kamery, hladinu vody a plynu či stav baterie. Současné modely tak kombinují design, chytré řešení prostoru a moderní digitálné technologie.

Soběstačnost jako klíčový požadavek

Cestování „off the grid“ neboli nezávisle na vnějších zdrojích, se u některých karavanistů stalo klíčovým trendem. Část cestovatelů stále více záměrně vyhledává místa mimo hlavní turistická centra a dává přednost kempování v divoké přírodě. Touha po nezávislosti zvyšuje poptávku po moderním vybavení, jako jsou lehké a výkonné lithiové baterie, solární panely a rychlé nabíječky, které umožňují nejen delší pobyt mimo tradiční infrastrukturu, ale také práci na cestách. Ve vozech čím dál častěji najdeme filtraci pro získávání pitné vody či ekologické toalety bez chemické náplně.

Roste také zájem o obytné automobily s pohonem všech kol, které umožňují přístup i k odlehlým kempingovým místům bez ohledu na terén a povětrnostní podmínky. Díky tomu jsou tato vozidla ideální volbou pro cestovatele, kteří chtějí spojit pocit dobrodružství, volnost cestování a blízkost přírodě.

Tento trend ilustruje, že požadavky na karavany a obytné automobily neustále rostou. Průmysl reaguje inovativními řešeními, která kombinují funkčnost, pohodlí a moderní technologie a inspirují jak dlouholeté fanoušky karavaningu, tak i nové generace outdoorových nadšenců.

Práce na dálku je trendem nejen v Evropě

Poznávání cizích zemí, dlouhodobý pobyt v obytném autě a práce na dálku. Trend „Vanlife“ zasáhl nejen Evropu. V naší společnosti přibývá pracovních pozic, které nevyžadují denní docházku do kanceláře – stačí k nim počítač a připojení k internetu. A to už dnes není problém prakticky nikde na světě.

Dnes již obrovská skupina těchto „digitálních nomádů“ může těžit i z technologií jako je satelitní internet Starlink. Některé kempy v USA již dokonce nabízí přímo parcely pro pracující na cestách nebo společné coworkingové prostory.

Karavaning nabírá obrovské množství podob a přizpůsobuje se na míru možnostem a potřebám karavanistů. Typy vozidel, oblíbené destinace, délka a četnost výjezdů, aktivity na cestách i potřeba zázemí se mění a pro výrobce vozidel i infrastrukturu v cestovním ruchu bude velkou výzvou na tyto požadavky reagovat.

Společným znakem těchto trendů je ale svoboda volby, což je vlastně to, kvůli čemu karavaning kdysi vznikl.

Text: Jan Bordovský, CamperLIFE.cz
Foto: autor a Pexels