Seminář nákupčích pro nákupčí
Moderní nákup ve strojírenství byl název semináře, který se uskutečnil v rámci doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Organizovali jej zkušební nákupčí pro nákupčí www.znalostninakup.cz.
Přednášeli na něm čtyři přední nákupčí například z Motor Jikov, Strojírenská a.s., Milan Tomek, vedoucí nákupu Auxiliary and Services, Siemens a Michaela Žvaková, ředitelka nákupu Vítkovice Power Engineering. Jak ze semináře vyplynulo, v nejbližších letech bude nákup zejména ovlivněn vývojem technologií, ale také postupnou změnou vnímání role nákupu v organizaci. V současnosti se zejména větší firmy snaží o zautomatizování rutinních činností a procesů, aby ulehčili práci nákupčím, kteří se tak mohou věnovat skutečnému byznysu. Tento trend by měl s dalším vývojem technologií do budoucna pokračovat a využití např. elektronických katalogů, automatického vytváření objednávek a jejich zasílání dodavatelům, potvrzení objednávky dodavatelem, elektronické fakturace apod. bude běžným standardem. Tam, kde jsou tyto systémy již využívány, bude docházet k jejich otevření a tím pádem k zefektivnění vzájemné komunikace s dodavateli, ke zlepšení jejich funkcionalit a uživatelského komfortu, zapojení dalších částí nákupního procesu nejen elektronickou, ale maximálně automatizovanou formou. To umožní věnovat se méně operativě a soustředit se více na strategické činnosti.
Nákup by se v budoucnu měl mnohem více věnovat tvorbě strategie, plánování, řízení financí, tvorbě rozpočtu, vývoji apod. Umožní to lepší řízení nákladů v rámci celé organizace, další úspory a zejména pružnější fungování celé firmy. Klasický samostatný nákup, jak jej známe dnes, by měl být za pár let již minulostí. Nákupní experti by měli být také schopni posoudit informace a fakta a zvážit možný dopad do budoucna, rozumět dynamice trhu. Schopnosti nákupčích by tedy měly být mnohem víc na globální úrovni, zároveň by však měli být schopni budovat a udržovat kvalitní vztahy s dodavateli.
Například Milan Tomek z Auxiliary and Services, Siemens hovořil o důležitosti komoditní strategie v nákupu. Podle něho je to cesta k dosažení střednědobých a dlouhodobých cílů, která určuje představu budoucího vývoje v této oblasti. Samozřejmě musí navazovat na firemní strategii. „Komoditní strategie směřuje k uspokojování potřeb interních zákazníků obchodního oddělení, výroby a projektového managementu. Dá se říci, že rozsah nakupovaných komodit je značně široký, takříkajíc od šroubku až po generátor. Důležitá je také včasnost dodávek do výroby,“ dodal Tomek.
MSV
Pro vystavovatele
Pro novináře
Partneři
Současně také
Mohlo by vás zajímat
Vybíráme z firem MSV