Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

MSV
5.-9.10. 2020

Mezinárodní strojírenský veletrh

MŽP bojuje v Bruselu o dotace na elektroautobusy pro o Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj a brněnskou aglomeraci

 

V současnosti v ČR už fungují pohony na plyn (CNG a zemní plyn) a elektřinu. Ministerstvo životního prostředí tyto pohony vozidel podporuje, neboť chrání životní prostředí. V současnosti už totiž nejde pouze o CO2, ale též o tzv. PM 10 částice, které jsou karcinogenní a jsou jimi zatíženy především velké aglomerace. Akci pořádalo MŽP ve spolupráci s Veletrhy Brno, a.s.

„Seminář byl rozdělen na tři části – výrobci vozidel, autobusů a aut, dodavatele infrastruktury (čerpací a dobíjecí stanice) a na dodavatele energií (plyn a elektřina). Akce probíhala v neformálním duchu, účastníci mezi sebou volně diskutovali,“ uvedl Miloš Křepelka, ředitel odboru ekonomických a dobrovolných nástrojů MŽP. Podle něho totiž ministerstvo zjistilo, že tyto tři obory mezi sebou v některých případech málo komunikují, což zdržuje uvedení automobilů a autobusů do provozu. Také lidé jsou dosud k těmto pohonům nedůvěřiví. Připomněl, že nové spalovací motory jsou už na vysoké úrovni a do ovzduší uniká málo CO2.  

„V této oblasti jsme trochu pozadu proti některým evropským státům. U nás jezdí asi 200 elektromobilů a zhruba 6000 vozidel na CNG a 200 000 má pohon na LPG. Ve srovnání s okolními zeměmi, jsme poněkud pozadu proti Rakousku a Německu, které jsou ekologicky vyspělé země. Na druhou stranu například Němci měli v plánu mít asi do roku 2015 milion vozidel na alternativní pohon, což ale nesplní,“ konstatoval Křepelka. K naší situaci se vyjádřil, že rozvoj půjde sice pomalu, ale jistě. Zatím u nás v tomto oboru udělali velký kus práce nadšenci, ale též Česká pošta, která koupila auta 6 500 vozidel na stlačený plyn. „Problémem je spíš v tom, co bude dříve, zda slepice či vejce. Když není infrastruktura, nekoupíte si auto. Nikdo však bude investovat do infrastruktury, když je málo aut,“ posteskl si Křepelka.

Podle něho se ministerstvo pokouší vyjednat s Bruselem, aby uvolnila dotace pro tři nejvíce postižené regiony. Jde o Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj a brněnskou aglomeraci. Ta není zamořená CO2, ale má NOX (oxidy dusíku). Všechny tři regiony by měly dostat dotaci ve výši miliardy korun na nákup nových autobusů na stlačený zemní plyn. Od začátku roku 2014 začne platit nový operační program, do kterého bude zahrnuta na základě dokumentů Evropské komise Čistá mobilita. Z tohoto programu by měly jít peníze i do tohoto odvětví.

Pravdou je, že strach z malého dojezdu vozidel s elektrickým pohonem postupně klesá se zahušťující sítí nabíjecích stanic a také s možností rychlého nabíjení. Nově se v ČR a na Slovensku objevují i flotilové řešení s výměnným systémem baterií. Nabíjení střídavým proudem většinou používá běžnou 16A zásuvku 230V, pro třífázové nabíjení 400V se postupně prosazuje oboustranný konektor IEC 62196-2 (Mennekes) a pro stejnosměrné nabíjení konektor pro CHAdeMO. Německé automobilky se snaží prosadit i kombinované AC/DC konektory pro DC nabíjení a ušetřit vysoké licenční poplatky, ale zatím většina vozidel pro rychlé DC nabíjení používá japonsko-francouzské konektory CHAdeMO od společnosti YAZAKI. V současnosti v České republice iniciativa na budování nabíjecích míst přešla z nadšenců na profesionály, zejména energetické společnosti. Lídrem je pochopitelně velká elektrická trojka ČEZ, E.ON a PRE. Ze začátku se tyto společnosti vůči sobě vymezovaly, odlišovaly se ve strategiích i modelech. Nyní však ve spolupráci s Asociací elektromobilového průmyslu probíhá diskuze nad prosazování zvýhodněného odběratelského tarifu pro majitele elektromobilů a o možnostech roamingu (sdílení nabíjecích karet) mezi nabíjecími místy energetik. Elektromobily již nyní mění myšlení řidičů. Ty již vědí, že existuje tato alternativa a jsou připraveni na ni reagovat. Češi mají schopnost rychleji akceptovat technologické inovace, a proto zde nebude problém elektromobily prodávat. Elektrická síť je již na první stovky tisíc elektromobilů připravena. V ČR dosud platí obdoba Moorova zákona, každé dva roky se prodá dvojnásobek. Ačkoli mnozí prosazují výstavbu nových elektráren s odkazem na předpokládaný rozvoj elektromobility, ve skutečnosti není požadavek elektrické energie nijak závratný.

Asi jeden milion elektromobilů bude v ČR nejdříve v roce 2035. Toto množství bude ročně potřebovat pouze méně než pět procent elektrické energie, která se u nás vyrobí dnes. Toto tvrzení je založeno na těchto vstupech: V ČR se vyrobí a spotřebuje kolem 87 TWh ročně, z toho se vyváží až 17 TWh. Průměrný elektromobil najede 20 000 km ročně a jeho průměrná spotřeba bude 20 kWh/100km (15 osobní, 30 nákladní) Pro milion elektromobilů včetně nákladních a elektrobusů, pak bude potřeba pouze 4 TWh elektrické energie ročně tj, méně než pět procent současné výroby. Nebude tedy nutné stavět nové zdroje pro potřebu výkonu, ale spíše pro snížení emisí z vyrobené energie. Problém lokální potřeby příkonu je však významnější. Mohou existovat lokality, kde tisíce současně nabíjených elektromobilů může způsobovat problémy. Proto se energetiky snaží prosazovat tarifní řízení pro elektromobily, a to včetně wallboxů pro domácnosti za jejichž použití nabízejí levnější elektřinu.

Zatímco v současné době jsou elektromobily prodejné pouze pro malou část zákazníků, v budoucnosti mohou oslovit až 85 procent uživatelů bez významnějšího technologického skoku. Předpokládá se, že průměrná denní jízda bude kolem 50km (i když ČR je to méně) a průměrná potřeba dojedu bez zastávky je 100km. Pak téměř 85 procent uživatelů může používat elektromobil s dojezdem 150 km a pouze 15 procent uživatelů musí mít spalovací vozidlo s delším dojezdem. To však platí za předpokladu, že bude rozvinuté rychlé nabíjení jako například v Estonsku. Ačkoli elektromobily nemají žádné místní emise z vozidla a snížené jsou i emise hluku a olejů, je evidentní, že výroba elektrická energie si emise zachovává. Občas se dokonce objevují názory, že moderní spalovací vozy mají nižší emise než elektromobily. Nepřímé emise elektromobilů (v ČR 2012 80 g CO2/km) jsou však srovnatelné s přímými emisemi moderním spalovacím vozů (100 g CO2/km) pouze pokud jsou přehlédnuty dva důležité faktory - výroba a doprava konvenčních paliv má svoje nepřímé emise. Výroba paliv je energeticky náročná a doprava ropy a zemního plynu je obvykle prováděna na vzdálenosti tisíců kilometrů. Za druhé na světě nejezdí pouze nové spalovací vozy. V ČR je průměrné stáří vozidel 14 let a tak se dá předpokládat, že vozy jsou provozovány více než 25 let. Přitom jejich emise vlivem opotřebení motoru a výfukových filtrů rostou.

Datum: 10.10.2013 15:00:00

Současně také

IMT
5.-9.10. 2020


FOND-EX
5.-9.10. 2020


WELDING
5.-9.10. 2020


PLASTEX
5.-9.10. 2020


PROFINTECH
5.-9.10. 2020

Mohlo by vás zajímat

Vybíráme z firem MSV

 

Fotogalerie

Facebook

Video

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště