Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

MSV
4.-7.10. 2022

Mezinárodní strojírenský veletrh

Letoun STOL Cruiser v sobě skloubil krátké vzlety i standardní cestovní rychlost


ČVUT spolu s Direct Fly, s.r.o. nabídne nový typ ultralehkého letadla STOL Cruiser, které je vhodné pro vzlety a přistání na kratší vzdálenosti. Letoun má nový profil pro minimalizování odporu v cestovním režimu a zároveň posílenou vztlakovou mechanizaci pro krátká přistání. Inovativní je také jeho výroba, která používá tzv. matchhole.

Technologické zpracování zajišťovala společnost Direct Fly, s.r.o., která na letounu vyvinula novou technologii v podobě bezpřípravkové technologie. Matchhole tak spočívá v tom, že se frézují otvory pro nýty přímo do plechu. „Vynalezli jsme frézování otvorů na plochém stavu. Po lisování a ohýbání víme, kde se budou otvory nacházet. Můžeme si je tak dovolit vyfrézovat již při samotném ražení. Tato technologie má výhodu v tom, že potřebujete minimum přípravků, pomocí kterých se jednotlivé díly skládají do sebe. Snižují se tak nároky na čas a energii při skládání a také na kvalifikaci konstruktérů,“ vysvětlil Jan Kalný z firmy Direct Fly, s.r.o.

Stvořen pro nerovný terén

Letoun STOL je celokovový hornoplošník poloskořepinové konstrukce se samonosným křídlem. V zájmu dosažení co nejnižší pádové rychlosti je křídlo vybaveno Flowlerovou vztlakovou klapkou a SLOTem na náběžné hraně.

Předpokladem je, že se bude vyrábět na zakázky a ročně se vyrobí zhruba 12 letounů. Krátkou vzletovou a přistávací plochu pak piloti nejčastěji využijí na Aljašce, v Jižní Americe, Austrálii nebo Africe. „V těchto oblastech není terén přizpůsoben dlouhým přistávacím dráhám a letadla slouží spíše k cestování mezi jednotlivými oblastmi,“ dodal Robert Theiner z ČVUT

 

Datum: 8.11.2021 16:43:00

Současně také

Mohlo by vás zajímat

Vybíráme z firem MSV

 

Fotogalerie

Facebook

Video

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště