Export na čínský trh je složitý, ale vyplatí se o něj usilovat
Čína bude partnerskou zemí MSV 2016. O problémech i perspektivách vzájemného obchodu jsme hovořili s náměstkem ministra průmyslu a obchodu Eduardem Muřickým, který v pavilonu Z zahajoval Česko – čínský seminář o rozvoji obchodní spolupráce.
Jak včera při návštěvě MSV konstatoval i premiér Bohuslav
Sobotka, vývoz českých firem do Číny letos významně roste. Můžete to potvrdit?
V českém exportu do Číny
letos podle posledních čísel došlo ke čtrnáctiprocentnímu nárůstu. Naše
ministerstvo se snaží vytvořit podmínky, aby se české firmy více prosazovaly na
čínském trhu, protože je obrovský a se strašnou spoustou možností. Zároveň je
čínský trh velice specifický, ať už jazykově, kulturně nebo geografickou
vzdáleností. Jsou tam i jiné, netarifní bariéry, a také ty je potřeba překonat.
Ale myslím si, že nás teď Čína vnímá jako zemi, která chce spolupracovat, a
nálada ve vzájemném obchodu je úplně jiná, než byla v minulosti.
V jakých oborech mají čeští exportéři největší šanci na
úspěch?
České firmy se na
čínském trhu prosazují v našich tradičních exportních oblastech, dominuje
především strojírenství včetně automobilového průmyslu. Čínští partneři mají
zájem zejména o naše výrobky s vyšší přidanou hodnotou, o české know-how,
chtějí kooperovat. Existují i spolupráce českých vysokých škol s čínskými
partnery. Je to prostor, kde můžeme uspět, ale samozřejmě chceme, aby bylo
dodrženo to, co v minulosti bylo u Číňanů problémem, tj. ochrana duševního
vlastnictví. Ale i tato situace se mění a také české firmy jsou zkušenější. Na
své nejcennější know-how si dávají pozor, aby zde nějakým způsobem nedošlo ke
zneužití.
Je větší zájem o čínský trh také důsledkem poklesu exportu
do Ruska?
Je to přesně tak a je to
i logické. Čínský trh je veliký a roste, ale na druhé straně tam chce každý,
takže je velice náročné se v Číně prosadit. Specifikum spočívá i v tom, že
v Číně požadují státní garance, a to nejenom co se týče financí, kde nám
fungují společnosti EGAP a ČEB, ale i určitou politickou záštitu a potvrzení,
že máme zájem o spolupráci. To je jisté specifikum čínského trhu, protože bez
této podpory je úspěch složitý.
O které oblasti naopak mají zájem čínští investoři
v České republice?
Portfolio čínských
investic v Česku je velice různorodé. Číňané deklarují, že tyto investice
považují za dlouhodobé. My vítáme investory ze všech koutů světa, pokud mají
dobré úmysly, a právě dlouhodobé investice zvyšují zaměstnanost a přinesou
České republice další prostředky na rozvoj. Čínské investice nesměřují jen do
průmyslu, ale také do služeb a netradičních oblastí, jako je třeba nedávno
koupený fotbalový klub.
Saldo našeho obchodu s Čínou je dlouhodobě pasivní. Existuje
reálná šance, že by se obchodní bilance mohla začít vyrovnávat?
Dovoz z Číny stále významně převyšuje náš vývoz a
změnit to bude běh na dlouhou trať. Právě proto děláme vše, abychom na tomto
trhu uspěli. Ovšem pasivní saldo není problémem jenom České republiky, ale
prakticky všech evropských zemí. Z Číny se do Evropy dováží především
spotřební zboží, tj. oblečení, hračky a mnoho dalšího. Ale částečně jde také o
technologie, úspěšně se na evropském trhu prosazují třeba čínské autobusy.
MSV
Pro vystavovatele
Pro novináře
Partneři
Současně také
Mohlo by vás zajímat
Vybíráme z firem MSV