Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

MSV
4.-7.10. 2022

Mezinárodní strojírenský veletrh

Budoucnost leteckého paliva bude záviset na recyklaci olejů


Ekologické snížení uhlíkové stopy a dosažení globální udržitelnosti v leteckém průmyslu. Právě na tom už před pěti lety začali spolupracovat ČVUT GE Aviation Czech. Společně testují využití speciálního syntetického paliva SAF, které by v budoucnu mohlo nahradil tradiční fosilní palivo. Dnes na Mezinárodním strojírenském veletrhu podepsal Michal Valášek, děkan Fakulty strojní ČVUT v Praze, a Milan Šlapák, generální ředitel GE Aviation Czech, deklaraci o další spolupráci.

ČVUT vystavuje na MSV 2021 v pavilonu V.

Za posledních pět let se ve spolupráci s ČVUT a GE Aviation Czech vybudovaly v Česku čtyři pozemní zkušebny pro letecké motory. Výzkumníci chtějí v těchto zkušebnách demonstrovat vlastnosti motoru GE Catalyst s použitím schválené směsi SAF. Tento motor je první zcela nově navržený turbovrtulový motor za 50 let. Tyto typy motorů se používají především pro regionální přelety. GE Catalyst má plně integrované řízení, má vyšší dostup a o 20 % nižší spotřebu a emise CO2. Dvanáct jeho částí je také vyrobeno na 3D tiskárně. „Motor používá vyšší tlaky a pracuje s vyššími teplotami. Také jsou zde vzduchem chlazené lopatky, což se u těchto menších turbovrtulových motorů nepoužívá,“ doplnil Šlapák. Catalyst by se tak dal označit jako motor letecké budoucnosti, který stojí na udržitelnosti.

Pro experimenty bude také využito syntetické palivo SAF, které je ukázkovým prototypem cirkulární ekonomiky. „SAF testujeme v současné době v poměru 40:60 s fosilním palivem. Do budoucna bychom chtěli, aby letadla létali pouze na SAFu,“ řekl Valášek. Letos přitom celkový podíl SAFu tvoří pouze 1 % celkového používaného leteckého paliva.

Kombinace nového motoru a SAFu už nyní testuje také zkušební letoun, který má za sebou už přes více než 1300 hodin. „Zkušebny na letišti Hradec Králové budou hostit od příštího roku nové testy SAF, zatímco společný tým odborníků a inženýrů z GEAC a ČVUT již pro to zahájili přípravné práce. Náš nový motor Catalyst je tak skutečně připraven otevřít novou éru v segmentu všeobecného letectví,“ dodal Šlapák.

 

 

Datum: 8.11.2021 15:45:00

Současně také

Mohlo by vás zajímat

Vybíráme z firem MSV

 

Fotogalerie

Facebook

Video

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště