Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

GO
16.-19.1. 2020

Mezinárodní veletrh průmyslu cestovního ruchu

REGIONTOUR
16.-19.1. 2020

Mezinárodní veletrh turistických možností v regionech

Turistických známek už je 2456, rozhodují o nich i sběratelé

 

Více než jeden a půl milionu známých dřevěných suvenýrů s vypáleným motivem hradů, zámků, historických měst či přírodních památek odchází ročně z Janovic na Rýmařovsku na jednotlivá Turistická známková místa. Turistické známky už 21 let vyrábí David Holub a Ladislav „Gin“ Šín společně s týmem dalších třiceti lidí. Jsou doslova fenoménem – turistickým a sběratelským. Momentálně je jich jen v Česku vydáno 2456, přičemž tempo značně zpomaluje – v roce 2017 svou vlastní Turistickou známku dostalo jen 50 míst.

Která přibudou v dalších letech, záleží na pečlivém výběru: Ne každý výletní cíl na Turistickou známku dosáhne. A je to účel. „Zhruba dvě třetiny žadatelů odmítáme sami, a i ti ostatní jdou do internetového hlasování. Bráníme se devalvaci systému, a tak sami sběratelé rozhodují, kdo z navrhovaných obstojí jako nové Turistické známkové místo,“ vysvětluje David Holub.

 Známkou číslo 1 zůstává v seznamu atraktivity i tom číselném symbolicky úplně první známka – z Pradědu. Typické dřevěné suvenýry z horských vrcholů jsou nejžádanější. „Vedle toho samozřejmě Český ráj, nebo ty široce známé hrady a zámky,, jako třeba Karlštejn či Bouzov“ popisuje Holub. V posledních letech ovšem sledují trend nárůstu návštěvnosti i u menších a méně známých památek. „Jak roste počet lidí, kteří „objevili turistiku“, tak velká část z nich se snaží vyhnout davům návštěvníků na velkých cílech a baví je objevovat krajinu i s jejími památkami. Turistické známky jsou pro ně skvělé vodítko. Ony hojně navštěvované cíle jsou ale potřeba, protože zadotují ty méně navštěvované. Od začátku jsme věřili, že v součtu budou známky fungovat, že „Karlštejn podpoří Kaltenštejn“. Turistické známky tak doporučují k návštěvě mnoho krásných míst, kam cestovní kanceláře nejezdí a naštěstí ani jezdit nebudou,“ komentuje Holub.

Obří známky vydají šifru

Oblíbené turistické suvenýry najdou zájemci i na veletrzích GO a Regiontour. Tvůrci z Jesenicka ale pro ně budou mít - kromě informací a zajímavostí – připravenou šifrovačku. Po pavilonu P rozmístí svoje obří známky (třeba s motivy hradů Bouzov, Loket a Český Šternberk či měst Jičín, Rožnov pod Radhoštěm nebo Plzeň), na jejichž zadní straně bude část hesla. Po nalezení všech známek sestaví větu. „Za odměnu návštěvníci dostanou na našem stánku zdarma Autoatlas Turistických známkových míst,“ vykresluje lednovou expozici v Brně David Holub.

Zároveň na stánku vystaví takzvané Maxivýletky s výstavou „Česko ve 3D“. Společnost Turistické známky je jediným výrobcem těchto unikátních obrazů u nás.

Kouzlo vypalování

Prvních zhruba 700 raznic kreslil a vyráběl David Holub sám, zatímco jeho společník Gin (nikdo jinak  dodnes Ladislavu Šínovi neřekne) díky svému obchodnímu nadáním dostával známky na horské chaty, hrady a zámky. „Dnes máme tým čtyř grafiků, kteří se specializovali na různé typy motivů. Namalovat do pěticentimetrového kolečka Pražský hrad, pískovcové skalní město či zasněžený les není zrovna jednoduché,“ prozrazuje Holub. Stále však jde o ruční kresbu. Po úpravách v grafických programech ji tvůrci pomocí CNC frézy ztvární do kovové vypalovací matrice. „Je to drahá a náročná technologie, nicméně zaručuje skvělý výsledek. Spálené dřevo vytvoří jemný a trvanlivý obrázek. A trvanlivý -  na rozdíl od vypálení laserem, který bledne a bledne a po pár měsících není téměř vidět,“ tvrdí Holub. V Janovicích máme vystaveny úplně první vyrobené známky. „Když je uchráníte před přímým sluncem, jsou obrázky nezničitelné,“ dodal.

Sběratelé, na nich to stojí


Známky jsou v poličkách a vitrínách spousty skautských kluboven, dětských pokojíčků a chat. Jsou žádaným sběratelským artiklem. A jak už bylo řečeno, sběratelé mají do vzniku nových Turistických známek co mluvit. Kolik jich je doopravdy, to je nespočítatelné. „V pravidelném kontaktu je s námi asi 15 tisíc sběratelů, tolik si každé jaro nechává zasílat pravidelný Atlas turistických známkových míst,“ vypočítává Holub. Během dvaceti let zaslali některou z Prémiových turistických známek asi 25 tisícům lidí. Základní prémii získá člověk, který nasbírá deset po sobě jdoucích známek. Když těchto prémiových máte 50, stanete se Bronzovým sběratelem, po stovce Stříbrným a po 150 Zlatým. No a když jich máte dvě stovky, jste korunováni titulem Znalec České republiky. Jednotlivé pozice lze sledovat v žebříčku sběratelů. „Dnes už v podstatě známky shromažďuje druhá generace sběratelů,“ poznamenal Holub.

Pěkně od začátku


A na závěr se vraťme na úplný začátek a k tomu, jak to že jsou Turistické známky vůbec na světě. David Holub je původně vymyslel jako motivaci k návštěvě nejkrásnějších míst Jeseníků. O jejich rozšíření se zasloužil Ladislav Šín, který přišel i s „desítkovou“ sběratelskou hrou. Před více než deseti letyy se Turistické známky začaly kutálet po Evropě, nejprve na Slovensko, pak do Polska, Maďarska, Rakouska… Kde se zastaví? Těžko odhadnout. Jak říkají jejich tvůrci – dnes už si žijí svým vlastním životem. Momentálně lákají turisty k návštěvě zajímavých míst v dalších 14 zemí… Až už je vezmete do ruky kdekoliv, budete držet kousek české lípy, vyrobené s láskou v Jeseníkách!



 

Datum: 28.12.2017 12:35:00

PARTNERSKÁ ZEMĚ GO 2020

Mohlo by vás zajímat

Vybíráme z firem

 

Facebook


Fotogalerie

VIDEO

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště