Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

GO
16.-19.1. 2020

Mezinárodní veletrh průmyslu cestovního ruchu

REGIONTOUR
16.-19.1. 2020

Mezinárodní veletrh turistických možností v regionech

Návštěvníci Regiontouru vybrali nejhezčí pohlednici pro rok 2018, je z Ještědu

 

Další dvě ceny za turistické pohlednice putují do Hořic, nejhezčí kapesní kalendářík je z Českého ráje, nejhezčí turistickou vizitku vydala krkonošská Stezka korunami stromů a soutěž o nejhezčí turistickou známku vyhrála Praha.




Časy statisícových nákladů pohlednic jsou nenávratně pryč, ale turistické pohlednice se stále posílají a také sbírají, někdy plní i funkci vstupenek nebo soutěžních karet. A hlavně jsou krásné, což už dvacet let dokazuje soutěž O nejhezčí turistickou pohlednici ČR. Letošní 21. ročník opět proběhl na veletrhu Regiontour a o výsledcích rozhodlo hlasování odborných návštěvníků v prvních dvou veletržních dnech.

Nejvíce hlasů získala pohlednice Ještědu s červánkově podbarvenými mraky nad zasněženou horou. Pohlednici vydal Krajský úřad Liberec a autorem poetického záběru je fotograf Ladislav Renner, který v této soutěži zvítězil už pošesté. „Při těchto soutěžích tradičně vítězí jednoobrázková pohlednice, která něco vyjadřuje, má přesah. Roli hraje i barevnost, třeba červená barva poutá větší pozornost. Ovšem z pohledu prodejnosti jsou jednoznačně úspěšnější víceobrázkové pohlednice, protože turista chce více informací v jednom,“ říká pořadatel soutěže Marcel Goetz ze společnosti Jižní Čechy pohádkové.



 

V kategorii víceobrázkových pohlednic zvítězil fotograf Robert Průcha a jeho „Hořice – město kamenné krásy“. Do Hořic putovala také zvláštní cena od Asociace tiskových a informačních center, tentokrát za víceobrázkovou pohlednici nočních Hořic. „Máme velkou radost, protože se dvěma cenami jsme vůbec nepočítali,“ radovala se Michaela Bělinová z Městského informačního centra. „Nové pohlednice vznikly na základě poptávky od zákazníků, protože v naší nabídce chyběly víceobrázkové pohlednice, které se nejvíce prodávají. Oslovili jsme hradeckého fotografa Roberta Průchu, který pro nás na zakázku vytvořil několik sad fotografií z nočních, zimních a nakonec ještě jarních Hořic,“ popsala vznik pohlednic. Přestože tištěné materiály dnes ustupují elektronickým informacím, o budoucnost pohlednic nemá strach. „Je spousta lidí, kteří rádi posílají pohlednice a také je rádi sbírají, proto pořád mají velký význam. A upřímně, já mám vždycky velkou radost, když mi do schránky nějaká přijde, přečtu si ji a prohlédnu obrázky. Myslím si, že pohlednice hned tak nevymizí,“ věří Michaela Bělinová.

Marcel Goetz se pohlednicím věnuje dlouhá desetiletí. Poprvé si jejich význam uvědomil v roce 1968 v Gdaňsku, kde se dozvěděl, že opravy starého města dělají právě podle pohlednic. Později zažil jejich zlaté časy i pokles zájmu v posledním dvacetiletí. „Byly doby, kdy u nás zahraniční, hlavně holandští turisté kupovali desítky i stovky pohlednic. Dnes jsou turisté z Asie schopní vytáhnout pohled ze stojanu, vyfotit se s ním a zase ho tam vrátit,“ líčí Marcel Goetz své zkušenosti z informačního centra. Přesto podle něj pohlednice stále hrají důležitou roli a nabídka je navzdory nízkým nákladům pestrá a kvalitní. „Pohlednice jsou zajímavý turistický suvenýr, plní funkci komunikační a sběratelskou. A je potřeba dávat jim ještě další funkce, mohou to být třeba vstupenky nebo soutěžní karty. I některé letáčky je možné jen s nepatrně vyšším nákladem vyrobit jako pohlednice. Potom se najdou sběratelé nebo muzea, která pohlednice archivují, protože to je něco víc než obyčejná fotka,“ vysvětluje Marcel Goetz.

Vedle turistů a sběratelů dnes tvoří cílovou skupinou pohlednic také komunita hry Postcrossing, která je založena na vzájemném posílání pohledů. Limitujícím faktorem však zůstávají finance, protože s klesajícím nákladem pohlednic roste jejich cena. Dříve se nejnižší náklady pohybovaly v tisících a pohledy byly za korunu. Při nákladu maximálně 500 kusů pohlednice stojí od pěti do deseti korun, k nimž je potřeba připočítat ještě známku.

Vedle pohlednic se na veletrhu hlasovalo také o dalších turistických artiklech. Z kapesních kalendáříků letos nejvíce zabodoval Český ráj se zapadajícím sluncem vydaný v Turnově. Nejhezčí turistickou dřevěnou známku má podle hlasování Praha. Z turistických vizitek - samolepek, které se lepí do turistického deníku – se nejvíc líbila krkonošská Stezka korunami stromů.




 

Datum: 20.1.2018 20:00:00

Mohlo by vás zajímat

Vybíráme z firem

 

Facebook


Fotogalerie

VIDEO

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště