Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

OPTA
24.-26.2. 2012

Mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie

OPTA pomáhá odborným prodejcům

 

Tuzemské oční optiky v posledních letech čelí nejen ekonomické recesi a poklesu poptávky, ale také konkurenci nových distribučních kanálů. Bojují s nimi především kvalitou poskytovaných služeb, odborným zázemím a šíří sortimentu.

Jak na zahajovací tiskové konferenci veletrhu OPTA informoval viceprezident Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO) Ivan Vymyslický, maloobchodní tržby v českých očních optikách loni stagnovaly. Trh rostl až do roku 2008, kdy dosáhl rekordních tržeb, ale v roce následoval pokles o deset až patnáct procent. O rok později se obrat mírně zvedl asi o pět procent a loni stagnoval, takže výsledků z doby před krizí česká oční optika ještě nedosáhla. "Není to ani pád dolů ani růst. Některé optiky rostly, ale celkově to byla stagnace," konstatoval Ivan Vymyslický, který ovšem hovořil pouze za tradiční oční optiky, „které svou práci dělají srdcem a pro zákazníka“.

Výsledky totiž zkresluje existence nových distribučních kanálů optického zboží, od nichž SČOO nemá k dispozici data. „Firmy dnes nabízejí brýle i formou domácího prodeje a tyto nové distribuční kanály už jsou na hranici nebo dokonce za hranicí zákona. Nejsme schopni říci, jaké množství peněz tímto kanálem protéká," uvedl představitel SČOO. Novinkou je také prodej po internetu, na stáncích nebo v drogeriích, kde všude  vázne odbornost. „Na jedné straně máme školy, které nám připravují kvalitní odborníky, ale na druhé straně dnes brýle prodávají i totální laici. Kupte si potom takové brýle, řiďte v nich v noci a riskujte své zdraví,“ zlobí se Vymyslický. Zákazníci takových prodejců riskují, že si nevhodnou korekcí zkazí oči a špatná centrace jim způsobí bolesti hlavy, zvýšenou únavu nebo i šilhavost. Taky možná zjistí, co znamená alergická kontaktní dermatitida, a v každém případě jim „hotové“ brýle nikdy nezajistí takovou ostrost a kvalitu vidění jako odborně prodaná optická pomůcka.

Dalším problémem jsou optické řetězce a jejich dravý marketing založený na falešných slevách. Počet očník optik se u nás dosáhl již 1400, jen za poslední dva roky se zvýšil asi o 200, ovšem s rostoucí konkurencí naopak klesá kvalita. Podle SČOO se totiž rozrostly zejména "méně odborné" optiky. Z krajíce navíc ukrajují i laserové operace, které ovlivňují počet uživatelů brýlí a kontaktních čoček. "Pokud tedy jako obor neklesáme, můžeme to považovat za úspěch," uvedl Vymyslický.

Řetězcům a dalším distribučním kanálům, které nabízejí levné a nekvalitní zboží, mohou odborní prodejci oční optiky konkurovat jedině kvalitou. Tu každý rok nacházejí na veletrhu OPTA, který je jedinou takovou prezentací na českém a slovenském trhu a největší výstavou oční optiky, optometrie a oftalmologie v regionu. „Veletrh ukazuje trendy jako je individualizace výroby čoček nebo retro móda. Nosí se výrazné, barevné a velké obruby, které o sobě dávají vědět a dávají najevo, že za brýle už není třeba se stydět. A samozřejmě se stále vyvíjí technika a technologie, s jejímž posunem je také možné se seznámit na stáncích vystavovatelů,“ řekl na zahajovací tiskové konferenci veletrhu OPTA 2012 prezident SČOO Beno Blachut. Letos se OPTA koná již poosmnácté a prezentují se zde novinky více než 300 značek.

OPTA 2012

Vybíráme z firem

 

Mohlo by vás zajímat

VIDEO

Fotogalerie

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště