Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

MOBITEX
24.-28.4. 2012

Mezinárodní veletrh nábytku a interiérového designu

Brychta: Kvalitní český nábytek je konkurenceschopný

 

Na veletrhu MOBITEX v pavilonu G2 se prezentuje řada členů Klastru českých nábytkářů. Prezentují své nejnovější kolekce nábytku a různých bytových doplňků. Na kvalitu a konkurenceschopnost těchto produktů jsme se zeptali předsedy Klastru českých nábytkářů Ing. Pavla Brychty.

Jak posuzujete úroveň českého nábytku ve srovnání se zahraničím?
Kvalitní český nábytek je naprosto rovnocenný co se týká konkurenceschopnosti nábytku vyráběnému v Evropské unii. Hlavní problém českého nábytku je ten, že jej z převážné části realizuje spousta malých a středních nábytkářů, kteří nejsou schopni investovat tak vysoké finanční částky do marketingu, aby byli schopni realizovat své prodeje v rámci EU. Co se týká českého zákazníka, ten nemá v podstatě přehled o tom, kde by si mohl český nábytek koupit. Určitě si kvalitní nábytek nekoupí ve velkých obchodních řetězcích. Právě proto jsme založili Klastr českých nábytkářů, který má vlastní webové stránky a informační portál, vlastní e-shop a propaguje české nábytkáře i značku české kvality. Cílem je upozornit nejen českého zákazníka, ale i zájemce o náš nábytek v Evropské unii na to, že na trhu existuje kvalitní český nábytek.

Prosazují se čeští nábytkáři na zahraničních trzích?
Čeští nábytkáři se už dostávají na zahraniční trhy. Jedná se o dvě velké skupiny nábytkářů. Ta první distribuuje své výrobky do nadnárodních řetězců, kde se prodávají bez označení a bez loga. Druhá skupina jsou většinou střední firmy, které jsou schopny realizovat své vlastní prodeje v zahraničí. Největším odběratelem českého nábytku je Německo, ovšem to není cílová destinace. Z Německa obchodní svazy a obchodníci distribuují tento nábytek po celé EU. Někteří členové našeho klastru v současné době úspěšně realizují vstupy na čínský, kanadský, anglický trh a samozřejmě do zemí Evropské unie. Někteří čeští nábytkáři koupili například nábytkářské firmy ve Švýcarsku, realizují své prodeje v Rusku a na Ukrajině. To znamená, že se diverzifikuje prodej českého nábytku tím způsobem, že již nejsou čeští nábytkáři závislí jen na tuzemském trhu.

Je chování našich zákazníků rozdílné?
V České republice zákazník nižší sociální skupiny zamíří do obchodních řetězců, kde si vybere daleko méně kvalitní nábytek nejen od českých výrobců, ale i od výrobců německých, italských nebo francouzských. Zákazníci spadající do střední třídy, jsou spíše ve věkové kategorii nad třicet let. Ti si vybavují byt nebo dům takříkajíc nastálo a snaží se nakoupit už kvalitnější nábytek. Do tohoto segmentu spadají členové našeho klastru. Naší úlohou je zdůraznit těmto zákazníkům, že nemusejí nakupovat jen italské nebo jiné zahraniční značkové výrobky, ale že si mohou pořídit velmi kvalitní špičkový nábytek. Na veletrhu Mobitex v Brně se představuje řada našich členů a je na první pohled vidět, že se jedná o vysoce kvalitní nábytek.

Klesá v Česku v posledním období prodej nábytku?
V současné době český nábytkářský průmysl zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Pro srovnání před asi sedmi lety zaměstnával 50 tisíc lidí. Výroba nábytku za posledních pět let neklesá, přesto firmy propouštějí. Je vidět, že dochází k daleko vyšší produktivitě práce a zůstávají firmy, které pracují pro řetězce nebo dávají svému nábytku vysokou přidanou hodnotu. Tradiční firmy, které vyráběly nábytek střední kvality, ani dobrý ani špatný, ty za posledních pět let výrazně ubyly. V době krize, která přišla pro nábytkáře o rok později než pro ostatní firmy, tedy v letech 2009 až 2010, došlo u některých firem k poklesu tržeb až o 40 procent. V současnosti tento trend již nepokračuje, dalo by se říci že tržby stagnují. Předpokládáme, že se český nábytkářský průmysl odráží ode dna.

Čím vším se klastr zabývá?
Klastr českých nábytkářů vznikl v roce 2006 za přispění Svazu českých a moravských výrobních družstev. V současné době jde o největší klastr v nábytkářském a dřevozpracujícím průmyslu v ČR. Sdružuje 40 subjektů, mezi nimiž jsou výrobní firmy, Mendlova univerzita a Univerzita ve Zvoleni, Svaz českých a moravských výrobních družstev, Brněnské veletrhy a výstavy,  Asociace českých nábytkářů, Textilní zkušební ústav a další. Za šest let své činnosti  klastr celkem proinvestoval ve prospěch nábytkářství přes 100 milionů korun. Jeho 40 členů má průměrný roční obrat kolem 12 miliard korun. Klastr se zabývá především tím, že sdružuje různé subjekty z oboru nábytkářství tak, aby mohly navzájem spolupracovat a podílet se na společných projektech, společně vystavovat a realizovat projekty v rámci vědy a výzkumu.  V současnosti jsme například napomohli tomu, že byl na Mendlově univerzitě nově akreditován obor Design nábytku. To znamená, že se nejedná jen o dřevovýrobu, ale o Ústav nábytku a nový obor Design nábytku.
Klastr českých nábytkářů ve spolupráci s Asociací českých nábytkářů realizuje v současnosti projekt zaměřený na stáže studentů- absolventů MENDELU ve výrobním sektoru. Umožňuje transfery zkušeností mezi akademickou půdou a výrobci, což donedávna zcela chybělo. Jak truhláři, tak absolventi středních a vysokých škol se zaměřením na nábytek musejí během svého studia mít odborné praxe.

MOBITEX 2012

Vybíráme z firem

 

Mohlo by vás zajímat

Fotogalerie

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště