Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

Firmám se daří, signalizuje letošní MSV

Rozhovor generálního ředitele Jiřího Kuliše pro Hospodářské noviny

Veletrhy jsou podle Jiřího Kuliše „marketingovým řešením naživo“ a komunikačním médiem „tváří v tvář“. Vše nelze řešit po internetu a mailu. „K největším setkáním naživo patří například setkání uživatelů čínského eshopu Alibaba nebo setkání hráčů internetových her. Hrají na internetu, ale občas se chtějí potkat. Na výstavišti se například bude již po několikáté konat setkání youtuberů. Vystupují na YouTube, ale jejich fanoušci je rádi vidí ve skutečnosti. Internet a veletrhy jako marketingové nástroje se doplňují. Digitalizace a sociální sítě osobní kontakt nenahradí.

Výstaviště a strojírenský veletrh znáte pracovně mnoho let. Můžete z tohoto pohledu srovnat strojírenský veletrh v době, kdy jste nastoupil a teď? Jakou změnou v čase prošel?

Strojírenský veletrh mají mnozí stále v paměti jako „výstavu úspěchů strojírenství či národního hospodářství“ s „pavilonem národů“. Vystavovaly se spíše strojírenské výrobky včetně automobilů nebo traktorů než průmyslové technologie. Když jsem jako novopečený inženýrek zahraničního obchodu nastoupil, vstoupil jsem právě do období specializace veletrhů a nomenklaturního přerozdělení. Od 90. let se MSV postupně vyprofiloval do skutečného strojírenského veletrhu ve smyslu technologií pro průmysl. Je to odborný obchodní veletrh, který prezentuje investiční zboží, které po internetu prodávat nemůžete. Částečně se v něm promítá i bývalý INVEX, který se přeskupil blíže k uživatelům dle jednotlivých oborů. To znamená, že například programátoři CNC strojů chtějí být vedle výrobců obráběcích strojů, což je logické.

Veletrhy dříve ale navštěvovalo více návštěvníků než dnes. Jak to vysvětlíte?

Dříve to byla lidová pouť. V dobách socialistického temna to bylo okénko na Západ. Dnes je veletrh určen pro užší skupinu odborníků a obchodníků. Již to není a nemá být lidová pouť. Ti, kteří srovnávají MSV před 20 lety a nyní, a říkají, že jeho sláva již pominula, nepochopili, jak se změnila doba a čemu veletrh dnes slouží. U všech veletrhů jde o kvalitu návštěvníků, nikoliv o počty.

Často říkáte, že MSV Brno je nadregionální veletrh. Co tím myslíte? A proč právě v Brně?

Každý veletrh slouží pro určitou oblast. MSV má tradici a stal se evropsky uznávaným veletrhem. Proto má i vysokou mezinárodnost včetně zámořských vystavovatelů. Obsluhuje region střední Evropy. Primárním faktorem je skutečnost, že Česko je vyspělou průmyslovou zemí. Každý veletrh je založen především na silné domácí nabídce nebo poptávce. Brno a výstaviště má výbornou logistiku a infrastrukturu. Tradice veletrhu – domácí nabídka a poptávka – odpovídající výstaviště. To jsou hlavní faktory, které předurčily postavení MSV ve střední Evropě.

V čem se to projevuje konkrétně?

Konkrétně se to projevuje v tom, že švýcarský vystavovatel využívá MSV k obchodování se svými zákazníky z Rakouska či Slovenska. Že tchajwanský nebo čínský vystavovatel zde najde svého zástupce v Polsku nebo Maďarsku. Nebo že česká firma naváže obchodní kontakt s někým z Ruska či Ukrajiny.

Čili stále platí, že MSV Brno je místem pro obchod Východ – Západ?

Geopoliticky Východ a Západ snad již neexistuje. Jsme na jednotném trhu v prostoru bez hraničních kontrol a celníků. Ale rozhodně nás těší, že do Brna přijíždějí početné delegace z Ruska, gubernátoři ruských regionů, z Ukrajiny a Běloruska, Číňané. V tomto smyslu Brno jako pomyslné místo setkávání „východ – západ“ ještě funguje.

V kterém veletrhu má MSV Brno konkurenci?

V globálním byznysu naštěstí platí think globally, act locally. Tedy mysli globálně, jednej místně. Naší konkurencí nejsou regionální technické veletrhy kolem. Ani ve Vídni, ani v Poznani. Vystavovatelé přisuzují MSV odpovídající význam a jejich prezentace tomu odpovídá. Na některých sousedních regionálních veletrzích jsou přítomni, ale zdaleka ne v takové „parádě“ jako v Brně a tím je dána vysoká úroveň veletrhu jako celku. Mnoho slovenských firem vystavuje pouze v Brně. Proto naší konkurencí jsou ve skutečnosti hlavně veletrhy v Německu a to tím, že jim věnují centrály velké rozpočty a na MSV by nemuselo zůstat. Centrály si myslí, že za nimi přijede celá Evropa, ale tak to prakticky nefunguje. Zákazníka je třeba obsloužit v daném místě.

Po pěti letech je partnerskou zemí veletrhu Indie, další globální významná ekonomika na MSV. Jaká je vaše strategie při výběru partnerských zemí? A máte i nějaké plány do budoucna?

Indie letos slaví 70 let nezávislosti, je to rychle rozvijící se ekonomika s obrovským potenciálem. Proto jsme přivítali rozhodnutí indické vlády zúčastnit se MSV jako partnerské země opět. Partnerskou zemí má být vždy nějaká významná ekonomika a významný obchodní partner Česka. Jako součást oslav 100. výročí česko-slovenské státnosti bude v příštím roce logicky partnerskou zemí opět Slovensko. Pro rok 2019 prozatím počítáme s Německem a pro 2020 začínáme jednat s ruskými oficiálními místy.  

Loni byla oficiálním partnerem Čína. Jaká bude účast Číny letos a v příštích letech?

Čína zůstává velmi důležitým partnerem MSV. MSV je v Číně veletrhem známým a uznávaným. Letos se zúčastní opět 80 firem v kolektivních expozicích. Výstavní prioritou čínské vlády jsou letos balkánské země. Právě jsem se vrátil z veletrhu v Soluni, kterého se účastní Čína obdobnou expozicí jako loni v Brně, a kde jsem jednal s našimi čínskými partnery o příští účasti formou „zvláštního hosta veletrhu“. Naším cílem je, aby Čína představila svoje robotická pracoviště a výsledky v oblasti průmyslových robotů a umělé inteligence.

Zásadním trendem je digitalizace a sociální sítě. Jaké je v tomto světě postavení veletrhů jako marketingového nástroje?

Veletrhy jsou takzvaným „marketingovým řešením na živo“, anglicky řečeno „live marketing solution“ alias komunikačním médiem „tváří v tvář“, tedy anglicky „face-to-face communication“. Vše nelze řešit po internetu a emailu. K největším setkáním na živo patří například setkání uživatelů čínského e-shopu Alibaba nebo setkání hráčů internetových her. Hrají na internetu, ale začas se chtějí potkat.  Například se na výstavišti již po několikáté bude konat setkání youtuberů. Vystupují na youtube, ale jejich fanoušci je rádi uvidí naživo. Internet a veletrhy jako marketingové nástroje se doplňují. A osobní kontakt digitalizace a sociální sítě nenahradí.

Jaké oficiální vládní podpoře se letos veletrh těší a jak se to konkrétně projeví?

Jsem potěšen tím, jakou věnuje veletrhu pozornost ministerstvo průmyslu a obchodu a ministerstvo zahraničí, stejně jako Exportní banka a vládní agentury. Vzali si veletrh skutečně za svůj a využívají ho k podpoře informovanosti a proexportním aktivitám vůči českým firmám. Máme také velmi dobrou spolupráci se zastupitelskými úřady v zahraničí. I letošní účast Indie je připravována v těsné spolupráci s velvyslanectvím v Dillí. Dohodli jsme se i na podpoře přítomnosti zahraničních médií na veletrhu. MSV je rovněž místem setkávání byznysu a politiky, což letos těšně před volbami bude zřejmě ještě intenzivnější….

Říkáte, že veletrh je zrcadlem ekonomiky. Jak tedy podle letošního veletrhu hodnotíte výhled ekonomiky. Co ji může podle vás ohrozit?

Poptávka po veletrhu byla od počátku roku velká, což signalizuje velmi dobrý stav ekonomiky a dobrou náladu firem. Je co vystavovat, existují novinky, inovace, firmy již tolik nešetří jako před pár roky. Hlavní ukazatele veletrhu – výstavní plocha přes 40 tisíc metrů čtverečních, více než 1600 vystavovatelů říkají, že se ekonomice daří. Ale ekonomický cyklus je nevyzpytatelný. Zpomalení přijde, ale nevíme, zda za rok či za tři roky. Já se bojím nějaké nepředvídatelné události, nějaké „černé labutě“.

Jak se k veletrhu staví vedení města Brna? Čím letos veletrh podpoří město Brno?

V nedávné minulosti se marketing města bohužel odklonil od „veletržního města“ s tím, že Brno je a bude městem vzdělanostním. Nic proti tomu, ale Brno je prostě známé jako veletržní město a navíc přívlastek vzdělanostní a veletržní se doplňují. Veletrhy a zejména MSV velkou měrou přispívají známosti města, zaměstnanosti a ekonomice města. Dovedete si představit, že by zde veletrhy nebyly? Dovolím si říct, že MSV je pro region ekonomicky důležitější než motocyklová Grand-Prix. Jen tyto dvě události dovedou vyprodat všechny hotely v Brně a okolí. Proto jsem rád, že se projektem Brno Fair City vracíme k „veletržnímu městu“, tedy městu, které bude vítat účastníky veletrhu a připraví jim příjemný atraktivní pobyt i mimo výstaviště. 

V posledních týdnech hýbe českým reklamním trhem kauza odstraňování billboardů z dálnic. Vím, že jste se na nich svými projekty také prezentovali… Jaký na to máte názor?

Mne osobně to velmi těší, protože ve světě není zvykem umísťovat reklamu na veletrh na billboardy. Venkovní reklama je vhodná pro zubní pastu, limonádu, politické strany, ale ne pro veletrhy, kam přichází stabilní cílová skupina odborníků, jejichž databázi máme. Český úzus ovšem velel být na billboardech na D1. Když bychom na nich nepropagovali, vystavovatelé by nám říkali, že veletrh není vidět a za nic nestojí. Obecně platí, že čím vyspělejší země, tím méně venkovní reklamy, alespoň v Evropě. Takže se snad tímto krokem přiblížíme k vyspělejším zemím. A ušetřené peníze budeme moci investovat smysluplněji, třeba do sociálních sítí či mobilních aplikací.

Na co vy osobně se nejvíc těšíte. Co si nenecháte ujít a proč?

Pro mne je veletrh řetězem zajímavých osobních setkání se zajímavými lidmi. Dozvím se spoustu zajímavých informací, které se snažím přetavit do strategie veletrhů příštích. Proto si nenechám ujít příležitost potkat se se zajímavými návštěvníky z firemní nebo politické sféry, z tuzemska nebo zahraničí. Veletrh je pro mne dobrou samo vzdělávací lekcí a inspirací.

 

Datum: 5.10.2017 12:00:00

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště