Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

BVV v médiích

Veletrh je tržištěm nápadů a inovací

" I v době internetu se lidé potřebují setkávat".
Kdo chce uspět na veletrhu, nesmí podcenit přípravu. Generální ředitel a místopředseda představenstva Veletrhů Brno, a. s., Jiří Kuliš zdůrazňuje, že smyslem velkých výstav je představit novinky, vize a řešení. Pětapadesátý Mezinárodní strojírenský veletrh i nový dopravní veletrh Eurotrans z tohoto pohledu určitě nezklamou.

* HN: Veletrhy jsou barometrem ekonomické situace. Ještě u nich pociťujete následky ekonomické recese?
Veletrhy jsou odrazem nabídky a poptávky. Letošní rok je ve veletržní branži historicky nejsložitější. Byť v současné době slýcháme pozitivní zprávy o mírném oživení ekonomiky, z hlediska veletrhů spíše krize vrcholí. Firmy se rozhodují o svých výdajích na prezentaci na veletrhu půl roku dopředu. Na jaře zprávy ještě nebyly tak příznivé, takže recese se nyní samozřejmě projevuje.

* HN: V čem spočívá hlavní hodnota účasti na veletrhu pro rozvoj podnikání?
Dříve se soustředila pozornost na množství uzavřených kontraktů, ale současný veletrh je tržištěm nápadů a inovací pro technická řešení v průmyslu. Pro strojírensky zaměřené firmy je veletrh jednou z mála možností prezentace. Firmy se tu setkávají jak se stávajícími i novými klienty, tak s odborníky z oboru a třeba i s premiérem či jiným vládním představitelem, ke kterému by se jinak nedostaly. V tom spočívá magnetismus veletrhu.

* HN: Co musí firma udělat pro to, aby její prezentace na veletrhu byla úspěšná a vyplatila se jí?
Základem úspěchu je dobře promyšlená prezentace. Firmy musí účast na veletrhu začlenit do svého marketingového plánu a předem promyslet své hlavní sdělení. Smyslem veletrhu je představit inovace, vize, výsledky výzkumu, nejen tradiční věci, které odborníci znají.

* HN: Jakých chyb se vystavovatelé nejčastěji dopouštějí?
Velice málo nás dopředu informují o tom, co na veletrhu předvedou, což je škoda. My jim dáváme prostor na webu a informace o jejich novinkách bychom mohli už před veletrhem zahrnout do tiskových zpráv. Malé a střední tuzemské společnosti nejsou mnohdy připraveny na mezinárodní publikum. Zaskočí je, že po nich návštěvníci požadují informace v cizím jazyce. Podnikatelé si také často myslí, že veletrh jim automaticky přivede zákazníky. Ale on jen nabízí potenciální klienty – přilákat je na stánek už musí firma sama. Pokud je expozice odbytá a chudá, pak návštěvníky nezaujme, i kdyby to byl stánek s geniální věcí. Proto by firmy neměly na prezentaci šetřit.

* HN: Bude letošní rok pro BVV ziskový?
Jak jsem říkal, letošní rok je složitý. Loni jsme byli optimističtější. Liché roky jsou tradičně strukturou veletrhů slabší než roky sudé a za současné situace bude úspěch, když skončíme na černé nule.

* HN: Veletrhy Autotec a Transport a Logistika se letos uskuteční v rámci nového dopravního veletrhu Eurotrans, a to společně s železničními veletrhy RAIL-TEC a ŽEL-RAIL. Co vedlo k tomuto spojení?
Naším záměrem bylo vytvořit komplexní dopravní veletrh, na němž se budou prezentovat jak užitkové automobily, železniční technika, garážová technika, opravárenství a další služby pro všechny druhy dopravy, tak i dopravci či novinky z telematiky. Takový veletrh ve střední Evropě neexistuje a věřím, že se tato myšlenka uchytí. Zavedené značky Autotec a Transport a Logistika zůstanou zachovány, ale budou součástí jedné akce. V době dlouhodobé ekonomické recese není snadné zavést nový veletrh, proto jsme premiéru Eurotransu spojili se strojírenským veletrhem. V budoucnu se ale Eurotrans bude konat v samostatném termínu.

* HN: Hlavním tématem Mezinárodního strojírenského veletrhu je průmyslová automatizace. Proč jste zvolili toto téma?
Automatizace je hlavním mottem zlepšování procesů v průmyslu, má stěžejní význam pro efektivnost průmyslových procesů. Druhým tématem je úspora energií v průmyslu. Na veletrhu se v oboru automatizace představuje více než 230 firem. Na strojírenském veletrhu nejde pouze o ovládací systémy jednotlivých zařízení, ale zejména o automatizaci celých procesů a o robotizaci.

* HN: Řada firem na veletrhu představí novinky. Co by návštěvníkům rozhodně nemělo ujít?
K atrakcím bude jistě patřit například prototyp mikrovlnného reaktoru od společnosti Šmeral Brno, který by znamenal revoluci ve zpracování a recyklaci odpadů. Zajímavá bude expozice společnosti ABB, jež představí vícefunkční robotizované pracoviště pro svařování a multifunkčního robota pro obsluhu strojů. Návštěvníci uvidí také premiérové obráběcí stroje z veletrhu EMO Hannover.

* HN: Daří se dostat na české veletrhy zahraniční firmy?
Tradičně nejvyšší zahraniční účast má strojírenský veletrh. V oboru obráběcích strojů je polovina vystavovatelů ze zahraničí, celý veletrh má zahraniční účast 35 procent. Když k tomu připočteme domácí pobočky nadnárodních firem, dostaneme se až na 60 či 70 procent. Zahraničním partnerem letošního strojírenského veletrhu je Turecko, což je zajímavá země. Potěšitelná je premiérová účast Thajska. Přijede také mnoho ruských firem a samozřejmě i tradiční účastníci z okolních evropských zemí. Zároveň chceme zdůraznit i česko-slovenský charakter veletrhu.

* HN: Jaká jsou další lákadla letošního veletržního podzimu?
Zajímavý bude určitě veletrh pro dřevozpracující a nábytkářský průmysl WOOD-TEC, na němž se budou prezentovat jak stroje pro toto odvětví, tak i další výrobky pro nábytkářství. V listopadu se koná veletrh vyššího vzdělání Gaudeamus, na který přijde 35 tisíc maturantů. Představí se jim univerzity, vyšší odborné školy či jazykové školy z tuzemska i zahraničí. Následuje tradiční SPORT Life. Na mladé návštěvníky cílí i veletrh zábavy IN-JOY, který není veletrhem v pravém slova smyslu, ale spíše festivalem, na němž klasické statické expozice doplní řada zábavních akcí, soutěží a workshopů. Věřím, že podobné doplňkové akce mohou mít v budoucnu zajímavý komerční efekt. I v době, které vládne internet, se lidé potřebují setkávat. Osobní kontakt je nenahraditelný, ať už jde o vztah firmy a zákazníka, nebo o komunitu lidí se společným zájmem.

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště