Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

BVV v médiích

Zündorf: Spekulace o výstavišti?

Zdroj:  27.10. 2012  •  Brněnský deník

Zündorf: Spekulace o výstavišti?
Stejné jako když slepec vypráví o barvách

Egbert F. ZündorfVýstaviště příští rok plánuje ztrátu dvacet milionů korun. Podle ekonomického náměstka Egberta Zündorfa je to mimo jiné proto, že Veletrhy Brno ještě dnes platí za investice z devadesátých let. Aktuální je pro něj jednání o prodeji jednašedesáti procent společnosti, kterou vlastníci nabídli Brnu.

Nedávná zpráva o prodeji brněnského výstaviště vyvolala řadu otázek. Zavřou se veletrhy? Koupí je Incheba nebo jiná společnost? Čeká je přestavba? Ekonomický náměstek veletrhů Egbert Zündorf chce tyto spekulace ukončit. Podle něj se změna vlastníka na chodu veletrhů nepodepíše. „Jedna věc je vlastnická struktura a druhá veletržní správa, která pořádá akce," vysvětluje Zündorf.

Jak se brněnské veletrhy vypořádaly s krizí?

V porovnání s rokem 2008 ztratilo výstaviště asi třetinu obratu. Od roku 2009 jsme nové situaci přizpůsobili například osobní náklady. Nabídli jsme k prodeji pozemky a budovy, které nevyužíváme. Vedení společnosti také rozhodlo o tom, že akce, které nám nepřinášejí dostatečný zisk, přestaneme pořádat. V současnosti máme roční obrat okolo 1,1 miliardy korun.

Sledujete, zda a jak se krize podepsala na konkurenci?

Mohu usuzovat jen z toho, že my si i nadále držíme vedoucí postavení ve střední a východní Evropě. Ale na druhou stranu nevím o tom, že by někdo úplně zkrachoval.

Zasáhl vás pokles obratu citelně?

Někteří vystavovatelé už do Brna nejezdí a ti, co nám zachovali důvěru, využívají menší plochu. Nejvíce utrpěly automobilové akce Autosalon i Autotec. A také stavební veletrhy. Některé akce jsme stáhli úplně.

Dá se po skončení hlavní události brněnského veletržního kalendáře, tedy Strojírenského veletrhu, říct, že se situace zlepšuje?

Strojírenský veletrh neměl problémy ani v krizových letech 2009 až 2011. U těchto dobře fungujících akcí nečekáme problémy ani v budoucnu. Problémy byly u akcí, které jsem již jmenoval. Strojírenský veletrh dosáhl velmi dobrých výsledků, splnil plán na devětadevadesát procent, což je v této situaci vynikající. Ale z toho, jak dopadl ten strojírenský nelze usuzovat, jak dopadne například stavební.

Úsporná opatření tedy platí dál?

Krize pokračuje, my jsme na ni zareagovali nějakými kroky, které ale začnou naplno fungovat od roku 2014. Náš hospodářský výsledek zatěžují odpisy z investic v minulých letech. Znamená to, že peníze, které jsme utratili v roce 1998 nebo 1999, se v rozpočtu projevují ještě letos.

Budete dál prodávat pozemky a pavilony?

Naposledy jsme odprodali pavilon D. Žádné další podobné plány nemáme.

Zpráva o prodeji výstaviště pronikla na veřejnost před několika týdny, jak dlouho už o ní víte vy?

Messe Düsseldorf koupilo jednašedesát procent společnosti v roce 1998. A už v první smlouvě o spolupráci byla zakotvena klauzule o opci pro Brno. Bylo jasné, že Messe nezůstane majoritním akcionářem. Moment, kdy k tomu přesně dojde, jsme ale nestanovili. Při opci se jednalo o sedmnáctiprocentní odprodej.

Proč se Messe Düsseldorf k prodeji rozhodlo zrovna teď?

Rozhodnutí Messe má čistě strategické důvody, už se nechce s výjimkou vlastního výstaviště podílet na žádném dalším ve světě. Chtějí se soustředit výhradně na pořádání akcí. A to převážně na asijském trhu, který se momentálně silně rozrůstá. Kdyby Messe prodalo jen sedmnáct procent ze svého podílu, tak by tu pořád zůstalo v pozici menšinového akcionáře a další úvahy vedly tedy k tomu prodat celý balík. Na vývoj společnosti Veletrhy Brno však nemá tato skutečnost absolutně žádný vliv. Jedna věc je vlastnická struktura a druhá veletržní správa, která pořádá akce.

Takže konec veletrhů nehrozí?

Vlastníci v posledních čtrnácti letech neovlivňovali žádným způsobem veletržní akce, které se tu konají. Z tohoto pohledu je podružné, kdo je vlastníkem. Co je ale důležité, vlastník musí mít velký zájem, aby se tu veletrhy dále rozvíjely. Připravovaná změna vlastníka by podle mne mohla mít spíše pozitivní dopad.

Brňané se tím pádem podle vás nemusejí bát, že se výstaviště promění například v asijskou tržnici.

Všechny tyto komentáře v tisku jsem sledoval. Částečně se v nich objevovaly velké nesmysly. Přirovnal bych to k situaci, kdy slepci mluví o barvách.

V jaké fázi jsou jednání s městem?

Už se uskutečnilo několik schůzek a obě strany jmenovala grémia, která vedou jednání. Brněnské zastupitelstvo odkup stále řeší. Kdy ale proces ukončíme si netroufám tvrdit. Nemyslím, že potrvá roky, ale konec zatím nevidím. V posledních čtrnácti letech jsme s Brnem velmi dobře spolupracovali a nadále si držíme dobré vztahy.

Vyjádřilo se Brno, jestli má zájem o celý balík akcií?

Rozhodnutí zastupitelstva jsem vnímal tak, že jednání se dále povedou na odkup celého balíku.

Máte i nějaké další zájemce?

Messe nemůže jednat s nikým jiným. Ve smlouvě o spolupráci je pevně zakotveno, že v případě prodeje musí podíl nabídnout v prvé řadě stávajícím partnerům.

Objevily se zprávy, že o koupi výstaviště má zájem například společnost Incheba, které patří výstaviště v Bratislavě. Je to tedy čistě jejich iniciativa?

Tady se opět vrátím k těm slepcům.

Jaké změny čekají veletrhy v dalších letech?

Na rok 2013 chystáme nový veletrh Eurotrans, který má velký potenciál. Jeho součástí bude veletrh Autotec, který se letos nekonal. Do stavebního veletrhu zakomponujeme všechno, co je úzce spjato se dřevem, například dřevostavby. Letos byly také sportovní veletrhy rozšířeny o Dance Life Expo. A tento projekt měl na první ročník velmi dobré návštěvnické ohlasy.

Byl pro vás úspěch prvního ročníku Dance Life Expo překvapením?

Pro mě moc ne, protože se díky své dceři na taneční scéně pohybuji docela dost. Takže pro mě to až tak překvapující nebylo.

Víte už, jak dopadne letošní hospodářský výsledek, jak se jeví?

Počítáme s kladným výsledkem, asi okolo sto milionů korun. Musíme říct, že jsme toho dosáhli prodejem pavilonu D za 180 milionů korun. Tuto částku proto nemůžeme vnímat jako čistý zisk, neboť je potřeba ji snížit o zůstatkovou hodnotu v účetnictví. Ale určitě nám to ke kladným číslům pomohlo.

Další rok bude těžší?

Předložíme plán, který skončí ztrátou okolo dvaceti milionů korun. To kvůli velkým odpisům, které máme každý rok. Letos je ve výsledku započtena splátka 300 milionů korun bankám. I přesto se nám podařilo dosáhnout stomilionového zisku.

Jaké investice v současnosti plánujete? Například nový pavilon?

Ty se staví, když jsou potřeba. Plány hospodaření neukazují, že je v budoucích letech využijeme. Součástí plánů jsou náklady na údržbu, abychom ten krásný areál dále udržovali v pořádku.

Hledáte nějaké nové cesty, jak nalákat návštěvníky na výstaviště i mimo konání veletrhů?

Za tu dobu, co jsem tu, se objevila řada návrhů. Například přestavět pavilon Z a dole udělat dráhu pro in-line bruslaře. Nahoře na galeriích pak vytvořit dráhy pro jezdce na horských kolech nebo uprostřed pavilonu skákat na skateboardech na U-rampách. Všemi návrhy jsme se pečlivě zabývali. My jsme ale firma, která má přinášet zisk a tyto aktivity se ziskem spojené nejsou. Když jsme stavěli pavilon P, tak jeden z návrhů byl, abychom tam zakomponovali dráhu pro rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou. Ze začátku by se pokaždé na její trénink přišly podívat tři tisíce lidí, ale po měsíci by tam jezdila se svým trenérem sama. Tam ta návratnost peněz není. A ve výčtu podobných návrhů mohu pokračovat dál. Existuje například plán na vybudování aquaparku v pavilonu A. Nesmíme ale zapomínat také na skutečnost, že celý areál je památkově chráněný.

Před několika lety se na výstavišti hrál tenisový Fed cup, vrátí se tato akce někdy do Brna?

Fedcupový i Daviscupový tým byl s podmínkami v Brně velmi spokojený. Ale mají nepsanou povinnost, že musejí místa střídat. Jsem v kontaktu s pořadatelskou agenturou a pokud dostaneme šanci, určitě se soutěže zúčastníme. Na druhou stranu je to akce, která stojí hodně peněz, postavení tribun a celého zázemí je hodně nákladné. Ale více se pracuje s marketingovým efektem, který ta událost pro nás i pro město má.

Co se s prodejem veletrhů změní pro vás osobně?

O tom rozhodnou vlastníci. Já jsem tu přes čtrnáct let a cítím se být Brňanem. A rád bych jím zůstal.

S Brnem je neodmyslitelně spjata hokejová Kometa. Jaký k ní má v současnosti výstaviště vztah?

Situace je neměnná od roku 2005. My jsme jednou z firem, která cíle klubu podporuje. V plánu na příští rok je podpora zahrnutá opět, ale konečné slovo budou mít vlastníci.

Dá se čekat, že převzetí Brnem by rozhodování ulehčilo?

Čekám od toho samá pozitiva.

Brno řeší nedostatek peněz v rozpočtu kvůli přerozdělování daní. Nebude to pro výstaviště svazující?

Je to potřeba vidět obráceně. Areál je pro město velice důležitý, existují studie, že na každou korunu, kterou vystavovatel utratí na výstavišti, připadá dalších pět nebo šest korun, které utratí jinde ve městě. Ročně přijede sedm set tisíc návštěvníků. Ti se sem musejí nějak dostat, někde přenocovat a stravovat se, velká část peněz putuje do stavby expozic. Proto mluvím o veletržním průmyslu, je to samostatná průmyslová větev. To je podstatné a proto se většina měst snaží, aby na svém území měla veletržní areál. Proto se Brno bude snažit, aby veletrhy prosperovaly.

Jste spokojeni s brněnskou infrastrukturou?

Nemůžeme si vůbec stěžovat. Příjezd z dálnice máme přímo k areálu. I když je v Brně hodně rozestavěných velkých projektů a každý z nich negativně ovlivňuje provoz. Na to si musíme zvyknout. Několik let jsme se snažili, aby mělo Brno kvalitnější letecké spojení, ale už jsme to vzdali. Letiště v Praze nebo ve Vídni jsou pro nás dobře dostupná.

 

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště