Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

BVV v médiích

Slevománie ve veletržnictví kazí kvalitu pořádaných výstav

Jiří Kuliš, generální ředitel a místopředseda představenstva Veletrhy Brno
Ve veletržnictví jsou u nás horší poměry než na arabském trhu

Zatímco ve světě jsou cenové sazby za účast na veletrhu poměrně stabilní, v Česku stále vládne slevomanie. Tvrdí to šéf Veletrhů Brno Jiří Kuliš, který zároveň upozorňuje na to, že slevy nejsou akceptovatelné. „Vedou totiž k destrukci kvality veletrhů. A to nemůžeme dopustit,“ říká Kuliš v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

HN: Jaké nyní sledujete trendy ve veletržnictví?
Dříve převažoval obchodní aspekt. Veletrhy byly především přehlídkou průmyslu a platformou pro nákup. Dnes jsou více informačním fórem a místem pro networking. Jejich výhodou je setkávání na živo, ne virtuálně po síti.

HN: Jak se v posledních letech měnila cenová politika veletržních areálů?
Cítíme silný tlak na snižování cen. Obchodní modely ve veletržnictví jsou postaveny na nájmu metrů čtverečních výstavní plochy, což je zavádějící. Nejde o klasický realitní nájem, ale do této ceny jsou zahrnuty i ostatní náklady na konkrétní veletržní akci. Zajímavé je, že na slevy se zásadně ptají české firmy, ale žádná německá. Někdy mi připadá, že jsou u nás horší poměry než na arabském trhu. Ve veletržním byznysu je každopádně „slevomanie“ neakceptovatelná, protože vede k destrukci kvality veletrhů.

HN: V Brně tedy nezlevňujete?
Pro účast na Mezinárodním strojírenském veletrhu (MSV) jsme zavedli výhodné cenové balíčky služeb včetně běžné expozice. To je výhodné pro malé a střední firmy, které se nechtějí či nemohou přípravou na veletrh příliš zabývat a nemají na to ani lidi. Naši vystavovatelé si mohou pomocí on-line konfigurátoru připravit expozici dle přání, potřeb či finančních možností. Nyní máme v nabídce pětatřicet expozic s různou mírou výbavy a designovým zpracováním. Firma si tak může sestavit poměrně přesný rozpočet již v době, kdy účast na veletrhu teprve zvažuje.

HN: Kolik zaplatí průměrně firma, která se účastní strojírenského veletrhu?
Expozice může stát sto tisíc korun i několik milionů. Rozpětí je opravdu velké. Nepopírám, že účast na MSV vyjde v Česku nejdráž, ale je třeba pochopit, že jde o vedoucí průmyslový veletrh střední Evropy a známý evropský veletrh. Účastním se? Tak jsem. Neúčastním se? Tak neexistuji. V ceně jsou mimo jiné zahrnuty náklady na širokou medializaci, ze které vystavovatelé profitují. Cena výstavní plochy opravdu není cenou za kus betonové podlahy v hale. Firma platí za marketingový balík.

HN: Řada podnikatelů tvrdí, že účast na veletrhu v Brně je vyjde dráž než v německém Frankfurtu či Mnichově...
Náklady na veletržní účast v Německu jsou zhruba o třicet a více procent vyšší než v Brně. Naši podnikatelé si ale mohou požádat o státní dotaci pro účast na zahraničním veletrhu. Proti tomuto znevýhodnění, které nás poškozuje, se však bojuje obtížně. Na tuzemské veletržní účasti žádné příspěvky státu nejsou.

HN: Na jaké náklady při účasti na veletrhu firmy nejčastěji zapomínají?
Účast na veletrhu je investicí. Náklady na služby organizátora veletrhu, expozici a nájemné představují zpravidla pouze 40 procent nákladů. Pokud se firma chce předvést, raději bych nešetřil. Hlavní je předvést novinky a inovativní řešení. Vydám statisíce korun za expozici, ale chci šetřit pár tisíc za reklamu své účasti ve veletržním katalogu? To přece nedává moc smysl. Stává se také, že malé a střední firmy podceňují mezinárodní prostředí veletrhů v Brně a jsou pak zaskočeni zahraničním zájemcem, který chce informaci v nějakém světovém jazyce.

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště