Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

BVV v médiích

Jedeme "na Brno" a myslíme tím Mezinárodní strojírenský veletrh

Na otázky odpovídá GŘ Veletrhy Brno a.s. Jiří Kuliš pro Hospodářské noviny dne 8.11.2013

Veletrhy většinou odrážejí situaci toho kterého oboru, jak ekonomickou, tak odbornou a nejspíš i lidskou, míněno s ohledem na osobnosti. Nedávno skončený Mezinárodní strojírenský veletrh Brno, v pořadí již 55., je stále TOP akcí a vlajkovou lodí Veletrhů Brno. Proč?
MSV je skutečně velmi silná značka. Je synonymem pro veletrh. Většinou lidé mluví o veletrhu a myslí právě MSV stejně tak jako když se řekne „jedeme na Brno“. MSV je možná silnější značka než BVV, protože je známá i v zahraničí. Zahraniční návštěvníci, kteří MSV navštíví poprvé jsou fascinováni. Nic takového nečekali. Stejně tak to bylo s letošní tureckou delegací. Turecký náměstek ministra mne pochvalně poplácal po zádech a potvrdil, že takovou akci nečekal. To potěší. Klíčem k úspěchu veletrhu je jeho tradice, oborovost a profesní přístup. Zorganizovat takovouto akci, aby vše fungovalo a nikdo si nestěžoval, není zase tak jednoduché. A proč neexituje takový veletrh na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rakousku, prostě z toho důvodu, že Česko má vyspělý zpracovatelský průmysl a strojírenství.

Na každém veletrhu se snaží zviditelnit politici a většinou i podnikatelé, oborové svazy nebo profesní sdružení používají jeho platformu jako příležitost pro závažná sdělení veřejnosti, politikům,... Co je na veletrzích tak magického?
MSV má silný magnetismus. Kdo zde není, jako by neexistoval. Je to nejdůležijší hospodářská akce svého druhu v zemi, proto zde nikdo nesmí chybět. Proto zde jsou lidé, kteří jsou na facebooku, tweetují, obchodují po internetu, čímž chci předběhnout obligátní novinářskou internetovou otázku. Koncentrací firem, institucí, osobností na jedno místo v jeden čas vzniká unikátní produkt „live“ (naživo).

Jak vypadá v řeči statistik ten letošní, nedávno uplynulý Mezinárodní strojírenský veletrh? A co vůbec musí být splněno, aby se dalo mluvit o úspěchu?
V řeči statistických čísel byl letošní MSV navzdory nejdelší recesi v dějinách české ekonomiky standardním a úspěšným. Dle mého názoru není důležité, jestli přišlo o několik tisíc návštěvníků více či méně, zda se zúčastnilo o sto firem více či méně. To má vždy nějaký důvod, třeba počasí, a pouhé porovnání čísel není vypovídající. Důležitá je nálada na veletrhu, když vidíte, že na expozicích se jedná, slyšíte pozitivní zprávy od vystavujících firem, nikdo si nestěžuje, a dle průzkumů převládá spokojenost. Spokojenost návštěvníků a vystavovatelů rovná se úspěch.

Byl tedy ten letošní úspěšný?
Věřím, že ano. Hlavně snad vyslal signál, že recese nepotrvá věčně a že se dočkáme konečně oživení.

Co znamená veletržní akce jako MSV pro město pro město Brno?
Obrovský ekonomický impuls a zviditelnění nejen v regionu střední Evropy, ale i dál v zahraničí. Dle několika studií, které máme k dispozici představuje přes veletrh vygenerovaná ekonomická poptávka 500 mil. Kč, tedy dopad na HDP. Akce má obrovský vliv na zaměstnanost města a regionu, zaměstnává stovky řemeslníků, elektrikářů, stolařů, techniků, marketingových specialistů, studentů, lidí ve službách, cestovním ruchu. Tyto subjekty zaplatí daně, místní daně. Jen BVV odvede do městské pokladny miliony korun ze vstupného a parkovného. Návštěvníci se někdy zlobí na výši vstupného a parkovného, ale ty jsou podstatně zatíženy odvody městu. Naše komunikace MSV v zahraničí souvisí i s komunikací města Brna, což má pro město značnou hodnotu. Čím by bylo město Brno bez výstaviště a akce MSV? Jen běžným středoevropským městem mezi Prahou a Vídní, s jednou vilou Tugendhut a s několika kostely. Není tedy náhodou, že v letošních průzkumech Mendelovy a Masarykovy univerzity mezi občany Brna, vychází společnost Veletrhy Brno a brněnské výstaviště jako nejvýznamnější ekonomický subjekt města. Je to názor brněnských občanů a mne těší.

Jaké zázemí vyžaduje veletržní akce, aby byla úspěšná? A co nejvíc?
My obchodujeme s marketingovým produktem „veletrh“ a současně s multifunkčními prostory. Jedno s druhým souvisí. Výstaviště bez výstav nedává smysl. Veletrh potřebuje zázemí o odpovídajím rozsahu, s odpovídající infrastrukturou a technickým vybavením. K tomu samozřejmě potřebujete odpovídající tým veletržních profesionálů. Logistika veletrhu není jednoduchá, je potřeba odpovídající zázemí, sklady, provozní prostory. Laické názory, které se občas objeví v médiích, že na výstavišti jsou nevyužité prostory, mne zvedají ze židle. Výstaviště je prostě továrnou na veletrhy.

Král je mrtev – ať žije král!... Kdy začíná příprava na další ročník MSV, na 56. vydání téhož v provedení orchestru Veletrhů Brno a.s.?
Příprava dalšího MSV již začala naplno během letošního ročníku, částečně již dříve. Od jara se bavíme, kdo bude partnerskou zemí letos a v roce 2015. Zájemců je hned několik. Hlavní vystavovatelé již potvrdili opci na výstavní plochu a příští umístění. Příští ročník je nomenklaturně silnější, tj. s rozšířením oborů obráběcí stroje, svařování, povrchové úpravy, slévárenství a plastikářský průmysl, takže se obávám, že budeme mít opět problémy všechny zájemce umístit tak, jak by si přáli. Počítáme s většími účastmi Ruska, Číny a opět Indie.

Může se změnit MSV z důvodu změny majoritního vlastníka BVV?
Výstaviště je určeno pro veletrhy. To je logické. A MSV je nejdůležitější veletržní akcí v portfoliu BVV. Rozumný vlastník musí MSV hýčkat, ať je to kdokoliv. Proč by jinak podíl kupoval? Případná změna majoritního vlastníka nemůže mít na podnikání firmy a zaměření MSV vliv. Vše ostatní jsou mediální spekulace a nesmysly.

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště