Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

BVV v médiích

Autosalon v Česku v nedohlednu

 

Marketing&Media č.6 - 2.2.2015, autor Jaroslav Krupka

 

"My za to nemůžeme", brání se Veletrhy Brno.
Zrušení tradičního Autosalonu jsme nezpůsobili my.

„Domnívám se, že autosalon v Česku už existovat nebude. Ale důvody nehledejme u Veletrhů Brno. Hledejme je v roce 2009, kdy čeští importéři ztratili pro svou účast na Autosalonu Brno podporu mateřských centrál,“ říká generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. Kdysi slavný veletrh Autosalon Brno se totiž letos už podruhé neuskuteční (viz M&M 4/2015). V důvodech, proč tomu tak je, se ale importéři automobilových značek a zástupci veletržní správy rozcházejí. Podle Kuliše není na vině nepřesvědčivá koncepce a cena veletrhu, o které v M&M mluvili zástupci importérů, ale především jejich vlastní přístup. A také situace na českém trhu, kde má vedoucí značka výrazný odstup od ostatních a ani pozice na prvních pěti příčkách nejprodávanějších aut se během doby příliš nemění. Ostatní importéry to podle Kuliše vede k postoji: „Prodáváme pořád stejně, ať na veletrhu jsme, nebo nejsme.“

Začala to krize

Podle Kuliše se začátek problémů spojených s veletrhem datuje do doby ekonomické krize. Již Autosalon 2009 měl problémy a byl pro Veletrhy Brno ztrátový. „Do roku 2007 měli importéři podporu mateřských centrál, proto se mohl Autosalon Brno konat v plné parádě. V roce 2009 ale většina centrál prohlásila: Šetříme, soustředíme se jen na Detroit, Tokio, Ženevu, Frankfurt, Paříž. Zájem návštěvníků o Brno neklesal, pro ty je to kultovní záležitost, ale importéři z něj začali v důsledku postoje centrál odcházet,“ vysvětluje Kuliš.
Snaha o úspory stála také za diskutovaným vyškrtnutím Autosalonu Brno z kalendáře Světové organizace výrobců aut (OICA), které bývá uváděno jako jeden ze symptomů postupného úpadku tohoto veletrhu. „OICA předepisovala vystavovatelům kritéria pro instalaci korporátních expozic, která museli splňovat. To veletrh samozřejmě prodražovalo. Pokud importér ztratí podporu centrály, je pro něj taková expozice příliš drahá. Proto jsme doporučili z OICA vystoupit s tím, že navrhneme expozice kvalitní, ale levnější a jednodušší,“ vysvětluje Kuliš.

Brno není dražší

Skutečnost, že rozhodující je přístup importérů, se podle Kuliše odráží také v současné úspěšnosti vídeňské autovýstavy Vienna Autoshow. „Byť je Rakousko počtem obyvatel menší, prodá se v něm ročně zhruba dvakrát víc aut než u nás. I ve Vídni ale autosalon deset let chyběl. Ale protože se rakouští importéři dokázali domluvit, tak se vrátil. Proč funguje autosalon v Bratislavě? Rozložení podílů na trhu je jiné a přístup importérů je jiný.“
Právě Vídeň a Bratislava dokládají podle ředitele Veletrhů Brno i to, že brněnský autosalon nebyl předražený - což byla další z výtek. „Už předloni nám zástupci importérů potvrdili, že námi nabízená cena je přijatelná, protože je na stejné úrovni jako ve Vídni či Bratislavě, a přitom Brno nabízí větší návštěvnost a lepší infrastrukturu. Potenciál celkové návštěvnosti autosalonu je při reprezentativní účasti značek někde mezi 100 až 130 tisíci návštěvníků, přičemž podle našich výzkumů je pro 77 % návštěvníků autosalonu veletrh jedním ze základních kritérií při výběru nového auta. “

Míč je na straně SDA

Hlavní důvod, proč se autosalon letos opět nekoná, spočívá podle Kuliše především v postoji Sdružení dovozců automobilů (SDA). „V roce 2013 s námi někteří importéři nehráli čistou hru, slibovali účast a nakonec couvli. Neměli jsme možnost akci zrušit, což jsme správně měli udělat. Zklamalo to návštěvníky a poškodilo naši pověst. Ustoupili jsme proto od pořadatelství autosalonu a přesunuli jsme se do role pouhého organizátora. SDA se rozhodlo pro rok 2015 vystupovat jako pořadatel a vybrat si veletržní správu v tendru. Ten nakonec vlastně nevyhrál nikdo, byť naše nabídka vyšla jako lepší, protože většina značek zájem neprojevila.
Podstatné tedy je, aby se importéři domluvili mezi sebou, zda vůbec veletrh chtějí. Pokud SDA přijde s tím, že o autosalon opět stojí, my jsme připraveni. Motosalon v gesci SDA funguje, proč by nemohl fungovat Autosalon.“
text Jaroslav Krupka

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště