Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

BVV v médiích

5 + 2 otázky pro generálního ředitele BVV

 

Rozhovor s generálním ředitelem Veletrhů Brno Jiřím Kulišem pro přílohu Hospodářských novin 2.10.2014

 

V posledních letech čelí nejrůznějším verzím jediné otázky. Mají ještě veletrhy smysl, když máme internet? On trpělivě odpovídá, že samozřejmě ano. A ví proč.

Jakou náladu pociťujete na letošním MSV?

Atmosféra na letošním strojírenském veletrhu je velmi dobrá. Je cítit optimismus, optimistická očekávání. Není to jen názor můj, ale všech s kým se setkávám – s šéfy oborových svazů, velvyslanci, zástupci zahraničních hospodářských institucí, obchodních komor, s vystavovateli. Všichni se tváří spokojeně a říkají, že nálada na letošním veletrhu je mnohem lepší než před rokem.

Čemu to lze hlavně připsat? Co tomu dle Vás přispělo?

Neexistuje exaktní měření dobré nálady, ale vidíme zaplněné haly a to, že většina firem vložila do vlastní prezentace nemalé úsilí. Chtějí být vidět, chtějí se ukázat, protože jsou více sebevědomé než před rokem v době recese. Mnoho firem má velmi dobré zakázkové krytí a hlavně mají co ukazovat. Dobré náladě také přispěla i přítomnost ekonomických ministrů české vlády v čele s panem premiérem a jejich vystoupení na veletrhu. Byla věcná, velmi profesionální a byla přijata velmi pozitivně. Pan premiér a jeho ekonomičtí ministři firmám naslouchají. Český byznys tuto vládu hodnotí v zásadě velmi dobře a i to podpořilo dobrou náladu na veletrhu.

Vypadá to na pozitivní trend a opětovný návrat k veletrhům?

Strojírenský veletrh dokazuje, že tento obor bezesporu veletrh jako platformu prezentace potřebuje, že veletrhu věří a že veletrh funguje. Stejně tak jako dokázal letos veletrh Techagro, že zemědělská technika potřebuje veletrh. K tomu přistupují faktory, jak se daří oboru celkově a jaký je inovační cyklus oboru. Nejde jen o prodané kusy něčeho přímo na veletrhu. To je skutečně to poslední. Jde o celkovou prezentaci oboru, následně o budování image značky, jména firmy a podobně. Jde o jakýsi vyšší princip. Na MSV se představuje strojírenství jako celek a pak jednotlivé firmy. Pokud toto nepochopí třeba automobiloví dovozci a automobilový průmysl, že kromě nelítostného boje mezi značkami, kdo prodá více kusů aut, je třeba i kultivovat trh, automobilovou kulturu, řešit na veletrhu aktuální témata jako zastaralý vozový park, oslovovat přes veletrh veřejnost a následně přes media, pak ztratí tento obor nenahraditelnou společnou platformu. A v Česku nebude Autosalon, na který se návštěvníci těší. Myslím ovšem Autosalon s velký A na evropské úrovni. I od „ajťáků“ občas slyším postesknutí, že „IT“ ztratilo Invex jako platformu pro prezentaci oboru jako celku.

Letos se zvýšil počet vystavovatelů z Číny. Bude příští rok právě Čína partnerskou zemí MSV? Jaké máte ohlasy od čínských zástupců a vystavovatelů ohledně zahajování spolupráce s českými firmami právě na MSV?

Čína je velmi aktivní vystavovatelskou zemí na všech vedoucích veletrzích na světě. Čínské instituce a firmy považují veletržní účast za důležitou při pronikání na zahraniční trhy. A pokud je na MSV letos 72 čínských firem, je jich na veletrzích v Německu desetkrát více. My se s čínskými partnery o kolektivních účastech dlouhodobě pravidelně bavíme. Osobně navštěvuji Čínu každý rok. Doposud myšlence Číny jako partnerské země MSV nepřály napjaté bilaterální politické vztahy, což se nástupem této vlády změnilo. Politické ledy roztály. Požádal jsem pana prezidenta Zemana, aby při nadcházející návštěvě Číny tuto myšlenku podpořil. Čínští partneři chápou význam Česka a MSV Brno jako platformy pro zintenzivnění styků nejen s Českou republikou, ale s celou střední Evropou. Naší ambicí je rozsáhlejší účast Číny jako partnerské země v rozsahu 200 firem a více, které se budou na veletrh vracet. Myslím, že taková účast může být pro vzájemné poznávání efektivnější než kolosální investiční fórum, které se konalo před měsícem v Praze.

Součástí MSV se během let staly specializované sekce Welding, Fond-Ex, Plastex, ProFintech… Jak se vytvářely? Plánujete další rozšiřování portfolia tohoto veletrhu?

Se „speciálkami“ je spojena podstatná část mého profesního života na BVV. V době, kdy jsem jako čerstvý absolvent na BVV nastoupil, se specializované veletrhy ze MSV vydělovaly. Některé jako Robot, Montex, Simet nově vznikaly, aby jako samostatné projekty časem zanikly nebo se na MSV opět vrátily. MSV byl i v 80. letech všeobecný pelmel s automobily, zdravotní technikou a dalšími obory, které vlastně se strojírenstvím a zpracovatelským průmyslem nic společného nemají. Byl zaměňován strojírenský výrobek a strojírenský či zpracovatelský průmysl. Důvodem pro vydělování oborů byl i nedostatek výstavní plochy. Nyní má brněnské výstaviště dostatek kvalitních krytých ploch proto, aby se všechny průmyslové obory mohly prezentovat společně v rámci MSV, který je skutečně veletrhem průmyslových technologií. Firmám nedávalo smysl vystavovat během roku dvakrát - jednou na akci Top Technology a na MSV. Současné spojení a nastavení považuji za optimální.

Na letošním MSV jsou jasně viditelné dva obory, které si zaslouží vlastní zvýraznění – dopravní zařízení a řešení pro dopravu (Eurotrans) a nově 3D tisk (3D PrintExpo). Nejsem si jist, zda by vystavovatelé ocenili samostatné projekty, neboť MSV má skutečně obrovskou přitažlivost.

MSV má přitažlivost i pro odborné konference a semináře, koná se zde Sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR. Můžeme v dalších letech očekávat další posilování tohoto modelu propojování statických expozic s “živými” setkáními a diskuzemi?

Veletrh není jen o statických expozicích. Pozor i na nich se stále něco děje. Veletrh je o setkávání odborníků oboru. Je i platformou pro setkávání byznysu a politiky. Naprosto transparentní platformou. V neformálním setkání s premiérem či ministrem na veletrhu můžete vyřešit během pěti minut problém, se kterým si jinak nevíte rady. I pro politiky je dobrá přímá zpětná vazba od firem, jak vidí vývoj ekonomiky, co potřebují od vlády.

Odborných a společenských akcí je během MSV skutečně víc než dost a bude i v budoucnu. Dnes jsem měl být opět několikrát ve stejném čase na několika místech.

Veletrh znáte řadu let. Zastavujete se ještě u některých expozic očima návštěvníka, kterého zaujal ten či onen produkt, nebo se zcela soustředíte jen na manažerskou roli?

Moji roli během veletrhu chápu jako spojovací. Spojuji lidi. Mnozí zde jsou a často netuší, že by se měli potkat s někým jiným, kdo zde je také. Dělám česky řečeno „networking“ nejen v zájmu svém, ale často i pro druhé. Tyto dobré skutky se mi časem nějak vrátí. Většinu času ale věnuji „ideové“ přípravě dalších ročníků. Absolvuji desítky zajímavých rozhovorů s velmi zajímavými lidmi. Z těchto rozhovorů čerpám koncepční nápady pro aktivity BVV v budoucnu. Jen dnes se v rozhovorech s několika zahraničními partnery urodilo tolik nápadů pro ročníky MSV 2015 a 2016, že dost dobře nevím, jak je uchopit, abychom nemuseli některý z těchto dobrých nápadů hodit do koše. Na exponáty není čas a přiznám se, že jim ani moc technicky nerozumím.

 

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště