Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

BVV v médiích

TECHAGRO 2014 - Veletrh jako řemen

Veletrh Techagro 2014 se stal veletržní událostí roku, říká generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. Veletržními statistickými ukazateli totiž překonal nejen MSV, ale všechny předchozí ročníky Techagro od jeho založení v roce 1994.

Jak hodnotíte poslední ročník veletrhu Techagro?

Techagro 2014 překvapilo snad všechny a ve všem. Nejvíce asi ty, kteří veletrhy v době internetu odepisovali. Překvapilo ve všech veletržních parametrech – tedy rekordním počtem vystavovatelů, rozsahem výstavní plochy a i rekordním počtem návštěvníků. Letošní soubor veletrhů zemědělské a lesnické techniky potvrdil, že Techagro je jedním ze tří špičkových veletrhů svého druhu v Evropě. Vedle veletrhů Agritechnika Hannover a SIMA Paříž. Techagro po 20 letech své existence potvrdilo, že je veletrhem číslo jedna ve střední a východní Evropě. V tom je jeho přednost a síla, stejně jako v případě Mezinárodního strojírenského veletrhu.

Obavu z internetu tedy nemáte?

Obavu z internetu opravdu nemám. Mám obavu z vývoje ekonomiky, ze stavu například stavebnictví. Pokud daný obor neprosperuje, nemůže fungovat a prosperovat ani tematický veletrh. Za poklesem účasti na veletrzích v posledních letech stál pokles ekonomiky, nikoliv internet a sociální sítě. Traktor na internetu nekoupíte stejně jako ne obráběčku. Techagro potvrdilo, že veletrhy fungují, stejně jako to potvrzují veletrhy například v Německu. I Techagro mělo čekací listinu jako mnoho německých veletrhů.

Čemu připisujete tento úspěch?

Je vidět, že se zemědělskému sektoru daří a že farmáře snad jako první přestala bavit „blbá nálada v ekonomice“. Investují a hodlají zlepšit produktivitu své každodenní práce. Statistiky naznačují, že rok 2013 odbytu zemědělské techniky přál a byl velmi úspěšný. V některých položkách byl možná rekordní a lepší než ten rekordní 2008. Říkáme-li, že veletrh je jen odrazem stavu ekonomiky a daného odvětví, tak se to u letošního Techagra znovu jen potvrdilo. Tentokrát pozitivně. Důležitá je ovšem i existence dostatečné místní výroby a výroba zemědělské techniky u nás tradici má. Úspěšný veletrh je hlavně ten, kdy jsou spokojení vystavovatelé, že získali nové zákazníky, uskutečnili přímé prodeje, jednali se stálými zákazníky. Úspěšný je tehdy, kdy návštěvníci mohou najít vše, co trh skýtá. V tomto případě tomu tak ve všech směrech bylo.

Brněnské výstaviště vypadalo zcela zaplněné….

Nejenže vypadalo, ale skutečně zaplněné bylo a to i na netradičních nerastrovaných plochách. Takže jakýmsi zázrakem výtěžnost výstavní plochy byla více než 100%. Veletrh pokryl více než 83.000 m2 a těžko najdeme v okolí veletrh, který by tento rozsah překonal. Samozřejmě tomu přispívá fakt, že zemědělské stroje jsou stále větší a větší. Měl jsem pocit, že se tolik zemědělské techniky na všechna pole ani nemůže vejít. Slyšel jsem dokonce názor ruského návštěvníka, že některé stroje jsou velké i na ruské poměry. To je co říct.

V čem vidíte mezinárodní dopad veletrhu a jeho mezinárodní přesah?

V globalizovaném světě je mezinárodnost třeba hodnotit podle přítomnosti světových značek, značek na trhu ne podle toho, zda se vystavovatel přihlásí ze zahraničí či z tuzemska. Globalizovaná ekonomika je lokalizovaná. Druhým aspektem je přítomnost zahraničních návštěvníků a tu Techagro má vysokou. Techagro navštěvuje na 5 tisíc Slováků, více než tisíc Rakušanů, stovky Maďarů Poláků, Němců a Chorvatů. Geografická vzdálenost zároveň funguje jako filtr odbornosti.

Proč Techagro takto funguje a Autosalon se nekoná?

To je dobrá otázka. Autosalon má stejnou schopnost přilákat více než 100 tisíc návštěvníků, kteří se o auta zajímají a kteří si chtějí auto v nejbližší době vybrat a koupit. Výstaviště může být plné a „praskat ve švech“ jako tomu bylo nyní. Ale musí všichni chtít – mateřské centrály, výrobci, importéři. V automobilové branži tomu tak bohužel není. Autosalon v Brně měl našlápnuto ke středoevropskému autosalonu – „středoevropské Ženevě“, kdy ho většina značek podporovala. Ale přišla krize automobilového průmyslu v roce 2009 a vše se změnilo. Naskýtá se otázka, proč český trh automobilkám za autosalon nestojí. Proč má český zákazník jezdit do Vídně, Frankfurtu či Ženevy? Někam, kde se většinou ani nedomluví a kde jsou auta dražší.

Jaká by musela být návštěvnost Autosalonu, aby se ho automobilky chtěly zúčastnit?

Možná někteří věří tomu, že přes jiné prostředky zasáhnou větší cílovou skupinu. Ale na autosalon přichází především ti, kteří se o nákupu rozhodují. Návštěvnost musí být asi taková jako u Techagra – 100 tisíc návštěvníků a více. Autosalon navštíví klidně 120 – 130 tisíc osob, pokud se zúčastní všichni, všechny značky tak, jak tomu bylo v případě letošního Techagra, které navštívilo 120 tisíc návštěvníků, z toho 37 tisíc během jednoho jediného dne. Neznám výstaviště v Česku či na Slovensku, které by mohlo logisticky tolik lidí pojmout a to ani při delším průběhu akce.

V čem je tedy problém Autosalonu?

Námitky, které importéři měli, jsme si vydiskutovali. Většinou se jednalo o zástupné problémy. Chybí jednotný názor a postoj na straně vystavovatelů. V Rakousku a na Slovensku se domluvit dovedou a autosalon chtějí. Ale nemusíme chodit daleko. Vedle Techagra funguje dobře i Motosalon, který letos také přilákal rekordní návštěvnost, a všichni byli spokojeni. Stále věřím, že obdobně může fungovat autosalon, který přeci slouží jako podpora postavení značky na trhu a podpora prodeje. Pro návštěvníka jde o kultovní akcí, na kterou přijde, i když ji nebudeme moc propagovat.

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště