Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

Bike Brno
10.-13.11. 2011

Mezinárodní cyklistický veletrh

Proti Bruselu se po Brně na kole jezdí bezpečně…

 

…řekla nám v rozhovoru Annick Roetynck, generální sekretářka Evropské asociace prodejců dvoukolých vozidel ETRA, která na veletržní Bike Konferenci 2011 přednášela o evropské legislativě pro elektrokola. Jízdu po brněnských ulicích si vyzkoušela na vlastní kůži a cítila se bezpečně.

V Brně jste již poněkolikáté, ale navštěvujete také hodně jiných cyklistických veletrhů. Jak ve srovnání s nimi Bike Brno hodnotíte a čím je specifický?
Veletrh v Brně je velmi důležitý pro střední a východní Evropu. Specifický je tím, že se zaměřuje hlavně na bicykly pro sportovní účely, což je hlavní rozdíl proti jiným cyklistickým veletrhům v Evropě. Na těch většinou převládají kola určená pro městský provoz, kde nahrazují automobily. Ale myslím si, že se tento směr brzy prosadí všude a na všech veletrzích bude vidět městská kola, skládací kola i elektrokola.

Elektrokola je na Bike Brno hodně vidět už dnes.
Tento veletrh v posledních letech ukázal opravdu velkou snahu o prezentaci elektrokol, což je dobře. Doufám, že v tom bude pokračovat, protože vím, že ve východní Evropě je to s prosazením elektrokol velmi těžké. Jak jsem řekla ve své prezentaci na konferenci, největší překážkou je zde vysoká cenová hladina kvalitních elektrokol, protože mnoho spotřebitelů ve východní Evropě se zdráhá tak vysokou částku za elektrokolo zaplatit. Proto myslím, že je velmi důležité změnit pohled veřejnosti na elektrokola a neprodávat je jako kola, ale začít kalkulovat, kolik ušetříte, pokud si elektrokolo koupíte místo auta. V oblasti marketingu elektrokol je ještě pár věcí na práci.

A nejen v marketingu, podpora cyklistiky u nás zatím není tak silná jeho v západní Evropě.
Dnes ráno jsem v Brně sedla na elektrokolo, jeli jsme s Jakubem Ditrichem do televize na interview, a bylo zde vidět, že existují snahy o zlepšení podmínek pro cyklistiku. To je velmi dobře, ale zbývá ještě spousta věcí, které je třeba udělat. Například v Belgii nebo v Nizozemí je ve  spoustě městských center povolená maximální rychlost 30 km/h, takže rozdíl mezi rychlostmi aut, koly a chodců je mnohem menší, než když  v centrech závodí auta šedesátkou. To pak velmi zlepšuje celkovou atmosféru pro cyklistiku a hlavně je to daleko bezpečnější. Jakmile by se toto omezení zavedlo, určitě by lidé používali kola mnohem víc než dnes.

Cítila jste se v Brně na kole bezpečně?
Na kole jezdím i po Bruselu, což je určitě mnohem horší, navíc v Brně jsem jela velmi brzy ráno, takže to nebylo tak zlé. Já jsem na jízdu na kole celkem zvyklá, ale vím, že existuje spousta lidí, kteří se ve velkém provozu na kole jezdit bojí. Evropská unie teď přišla s novou strategií na zlepšení bezpečnosti na silnicích a jednou z věcí, které doporučuje, je právě zavedení pravidla třicetikilometrové rychlosti v centrech měst ve všech členských státech. Domnívám se, že to je velmi důležitá zpráva. Doufám, že pomůže přesvědčit země, které toto pravidlo ještě nemají, aby s omezováním rychlosti začaly, protože má skutečně velmi velký efekt na bezpečnost na silnicích. A když máte bezpečné silnice, automaticky budete mít i více cyklistů.

Děkuji za rozhovor.

Fotogalerie - Bike Brno

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště