Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

Bike Brno
10.-13.11. 2011

Mezinárodní cyklistický veletrh

Páteřní cyklotrasy v Jihomoravském kraji se pro příští sezonu rozrostou o další bezpečné úseky

Už v příští sezóně budou cyklisté v Jihomoravském kraji moci využít několik nových úseků cyklostezek. S finanční pomocí kraje se o nové bezpečné úseky rozroste především stezka Brno–Vídeň, která je v jižním směru na Hevlín/Mikulov důležitou součástí mezinárodní páteřní trasy EuroVelo 9. Rozšíření ale čeká také další trasy vedoucí přes Jižní Moravu. Cykloturisté se také mohou těšit na novou edici map, které Jihomoravský kraj začne distribuovat na veletrhu GO-Regiontour v lednu příštího roku.

Jihomoravský kraj křižuje přes čtyři tisíce kilometrů hustá síť cyklotras od těch lokálních až po trasy mezinárodního významu. Podle názoru oslovených návštěvníků nabízí Jihomoravský kraj nejlepší podmínky pro cykloturistiku v porovnání s ostatními kraji [2]. Nejvyšší prioritu mají trasy označené jako EuroVelo  [1]. Přes území Jihomoravského kraje vedou celkem tři páteřní trasy: EuroVelo 4 (Cesta střední Evropou), EuroVelo 9 (Od Baltu k Jadranu) a připravovaná EuroVelo 13 (Stezka železné opony). Ve spolupráci s Nadací Partnerství, obcemi a mikroregiony, kraj od roku 2007 definuje vedení jednotlivých páteřních tras a pomáhá zlepšovat drobnou infrastrukturu a služby pro cyklisty podél nich. „Náš kraj i v budoucnosti bude intenzivně podporovat rozvoj dálkových tras,“ slibuje Václav Božek, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje.

Slavnostní otevření čeká na jaře úsek Tišnov – Štěpánovice, která leží na páteřní trase EuroVelo 4 (Cesta střední Evropu Roscoff – Kijev). Nově jsou vybudované části cyklostezek v Blansku, v úseku Svitávka–Letovice na vznikajícím cyklistickém koridoru z Blanska do Svitav, který vede údolím řeky Svitavy. Velmi intenzivně se do budování cyklostezek zapojil Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny, který v příjemném prostředí Moravského krasu buduje kvalitní cyklostezky např. v Přírodním parku Rakovecké údolí.
V budování cyklistických stezek nezůstává  pozadu Hodonínsko, kde se budují nové úseky při Baťově kanálu a na Horňácku.
Jihomoravský kraj podpořil v tomto roce několik projektů, přičemž celková podpora dosáhla částky 19 milionů Kč.

Novinky na stezce Brno–Vídeň

Bezpečnější pro cyklisty by se měla stát stezka Brno–Vídeň [3], která patří mezi nejoblíbenější jihomoravské cyklotrasy, a jejíž první úseky byly postaveny už v roce 2000. „V sezóně evidujeme na stezce více než 70 tisíc průjezdů v obou směrech“, hovoří o statistikách ze sčítačů cyklokoordinátor Jihomoravského kraje Jaroslav Keprt.

Přestože Brno–Vídeň je jednou z historicky nejstarších mezinárodních cyklotras, kterou s oblibou využívají především obyvatelé Brna a okolí, její větší část na území ČR stále vede po silnicích II. a III. tříd. Protože s navýšením provozu již toto řešení na mnoha místech nevyhovuje, snaží se obce a mikroregiony ve spolupráci s krajem systematicky budovat bezpečné cesty pro cyklisty. V první etapě jde o třináct nových úseků cyklostezek, které přinesou cyklistům téměř 13 km nových cest vedoucích mimo motorovou dopravu. Některé úseky jsou již těsně před otevřením (např. v Ivani nebo v Pasohlávkách), jiné budou uvedeny do provozu později. K tradicím patří zamykání stezky Brno–Vídeň, které se letos uskutečnilo v sobotu 24. září 2011.

EuroVelo 9 dostává konkrétní podobu

Na jaře bychom se také mohli nově projet například po více než 10 km dlouhé přeshraniční trase Mikulov – Nový Přerov – Wildendürnbach, která rovněž leží v koridoru EuroVelo 9.  Další novinkou na EuroVelo 9, která již výrazně přispívá k bezpečnosti cyklistů na trase, je nové upravené značení na silnici II. třídy v délce přes 4 km – odbočka Nový Hrad – Blansko. Nově budou cyklisté odvedeni z frekventované křižovatky v Blansku ve směru na Skalní Mlýn.

Kraj podporuje i čistotu na cyklistických komunikacích

Nově pro letošní rok mohly čerpat obce, města a mikroregiony v rámci dotačního programu vyhlášeného Jihomoravským krajem finanční prostředky na čistotu cyklistických komunikací, které dávají možnost čistit povrch cyklostezek, odstraňovat přečnívající větve dřevin a keřů, sekat pásy trávy v těsné blízkosti cyklostezek a uklízet komunální odpad. Této možnosti využilo celkem 26 subjektů v celkové výši 2 mil. Kč.

Cyklisté ocení mapy a průvodce

Na veletrhu cestovního ruchu GO-Regiontour, který se pravidelně koná v Brně počátkem ledna, si návštěvníci budou moci na stánku Jihomoravského kraje vyzvednout kolekci celkem devíti nových brožur s mapovými podklady a tipy na výlet v nejoblíbenějších cykloturistických regionech. Tipy na výlety povedou po značených trasách a známých Moravských vinařských stezkách. Všechny materiály budou postupně ke stažení také v elektronické podobě na webových stránkách www.cyklo-jizni-morava.cz [4], v příští sezóně by měly být bezplatně k dispozici také v turistických informačních centrech.

Přílohy:

Příloha 1 – EuroVelo
Pod jménem EuroVelo se skrývá síť cyklotras, křižujících napříč celým evropským kontinentem. Celou síť spravuje Evropská cyklistická federace (ECF). V současnosti se jedná o čtrnáct tras, které mají celkovou délku 70 000 km, z čehož je 45 000 km již realizováno. Všechny trasy vyznačené v terénu jako EuroVelo musejí splňovat určitá kritéria. Síť EuroVelo se od září 2011 rozrostla o dvě nové trasy, a sice EuroVelo 13 – Stezka železné opony a EuroVelo 15 – Rýnská stezka.

Na území Jihomoravského kraje vedou:
EuroVelo 4: Cesta střední Evropou: Roscoff – Kiev (4 000 km)
EuroVelo 9: Od Baltu k Jadranu (Jantarová cesta): Gdaňsk – Pula (1 930 km)
EuroVelo 13 Stezka železné opony (cca. 9 000 km): Barentsovo – Černé moře

Příloha 2 – Hodnocení očima návštěvníků
Zdroj: Monitoring návštěvníků v turistických regionech ČR, STEM/MARK pro Czechtourism

Příloha 3 – Stezka Brno–Vídeň
Stezka, která spojuje dvě středoevropské metropole, prochází jižní Moravou a dolnorakouským regionem Weinviertel. Stezka vychází z Brna jižním směrem podél řeky Svratky a pokračuje na Blučinu, Židlochovice, Žabčice a Vranovice, dále po hrázi vodní nádrže Nové Mlýny a přes Nový Přerov směřuje na hraniční přechod Hevlín/Laa an der Thaya. Na území Rakouska vede stezka přes Mistelbach do Vídně. Stezka měří celkem více než 130 km. www.cyklobrnowien.cz

Příloha 4 – Cyklomapa jižní Morava & Weinviertel
Propagační materiály a mapy jsou ke stažení na cykloportálu jižní Moravy www.cyklo-jizni-morava.cz v těchto sekcích:
http://www.cyklo-jizni-morava.cz/propagacni-materialy
http://www.cyklo-jizni-morava.cz/mapy-knihy-pruvodci

Fotogalerie - Bike Brno

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště